Poklady zhora

BRATISLAVA/ADMIN – Výstava obrazov Márie Strompach v Galérii F 7 na Františkánskom námestí v Bratislave oživuje staré stredoveké priestory v srdci starého mesta vitálnou umeleckou kreativitou: pestrou farebnosťou so špecifickým nádychom, rozprávkovou fantazijnou tajuplnosťou  a radostnou tvorivou eufóriou.

Výtvarné cítenie Márie Strompach vychádza z jej úprimného záujmu o svet a život a ľudí žijúcich v pokoji a láske, v krásnej harmónii farieb, tvarov, prírodných detailov, rastlín, stromov, vtáčikov (Nebeský vták), v šume vetra a v trblietavej atmosfére slnečného svetla. Jednoducho povedané z radosti a objavovania nepoznaného, alebo dobre poznaného, ktoré môže ako umelkyňa výtvarne pretransformovať do obrazu podľa svojich vlastných predstáv.

Život však nie je vždy ideálne naprogramovaný, tak, aby sa umelec mohol venovať výlučne svojim myšlienkam a fantázii. Prináša aj veľa pochybností, bolestí a nežiadúcich prekvapení.

Všetky takéto poryvy si Mária našťastie prežila už v rannom veku a aj oni sa stali prirodzenou súčasťou jej dnešných radostných umeleckých vzplanutí, aby tak  podnietili jej vytrvalého umeleckého ducha.

       

Ako absolventku aranžérskeho výtvarníctva a UMPRUMky v Uherskom Hradišti (odbor dekoratívnej maľby v architektúre 1973-76) ju zaujala aj svetová umelecká moderna: farebné maľby Henriho Matissa, fauvistické kompozície Sonie Delaunay, kubistické zoskupenia predmetov a farebných plôch Pabla Picassa, či jemné línie secesného Alfonza Muchu. Umeleckých vplyvov a inšpiratívnych podnetov bolo však určite viac. Niektoré čerpala aj zo slovenskej ľudovej tradície. Ako rodená návrhárka šiat, spoznala látkové materiály, ich štruktúry a schopnosti ich výtvarnej prezentácie. Preto do svojich obrazov často aplikuje háčkované vzory, čipky, ktoré pomaľováva a sprejuje metalickými kovovými odtieňmi. Často podčiarkuje ich krásu aj multiplikačným násobením jedného vzoru v rámci maliarskej kompozície (Rose Garden, Paravan).

     

Prioritné postavenie má v jej tvorbe podmaľba na skle. Mária Strompach sa jej venuje takmer 44 rokov a zdokonalila si v nej predovšetkým svoje kresliarske schopnosti. Touto technikou stvárňuje ideálne ženské bytosti, v ktorých personifikuje všetky ročné obdobia: jar, leto, jeseň a zimu (Jar, Leto, Jeseň, Zima), ale aj konkrétne portréty, napríklad Cesaria, Kristína, Tiziana. Aj tu prejavuje svoj zmysel pre textilnú kreativitu, keďže do sklených kompozícií citlivo vkladá plastické zhluky umelých textilných kvetov. Jednotlivé diela tak vybočujú z oblasti plošne maľovaného obrazu a nadobúdajú reliéfny charakter.

   

Je to trend, ktorý umelkyni nadovšetko osobnostne vyhovuje a robí ju šťastnou účastníčkou nielen na svojich dielach (Hniezdenie), ale jej dovoľuje byť aj ich neoddeliteľnou súčasťou. Mária sa rada oblieka extravagantne. Odhliadnuc od reálneho, súčasne plynúceho času, kedy sa móda pohybuje v určitej prakticky zjednodušenej schéme, sa ona dotvára komplikovanými, tvarovo bohatšími odevmi, ktoré sú špecifické svojou vyzývavo sýtou farebnosťou a určitou odviazanosťou (odlišnosťou) zo súčasných zaužívaných trendov. Takto sa aj ona sama stáva umeleckým dielom, objektom, ktorý budí pozornosť skúmavého pozorovateľa.

Ako bývalá reštaurátorka v Ústredí umeleckých remesiel v Bratislave v ateliéri Ľudovíta Štrompacha (1976-78) sa zoznámila s rôznymi technológiami a reštaurátorskými postupmi, ktoré využíva pri práci na svojich veľkoformátových obrazoch. Možno práve odtiaľ pochádza jej záľuba v opticky lákavých, niekedy až „nasládlo“ pôsobivých predmetoch: v drobných ligotajúcich sa koralkách, brošniach, čipkách, glitroch, mozaikách, trblietavých sklíčkach, ktoré sa stávajú prirodzenou súčasťou jej diel. Vytvára nový vesmír plný fantastických stretnutí rôznorodých tvarovo pestrých reálií, ktoré sa vyzývavo vynímajú na jednofarebných hladkých pozlátených, alebo farebných plochách, ohraničených plastickou šnúrkou, výšivkou, alebo stužkou (Rose Garden, Paravan).

   

Všetky obrazové kompozície M. Strompach však majú napriek svojej pestrosti pevne stanovenú logickú dispozíciu, originálny umelecký rukopis s tendenciou haptického vyžarovania do priestoru.

Výstava Márie Strompach – Poklady zhora v Galérii F7  na Františkánskom námestí v Bratislave predstavuje špecifickú umelkyňu, remeselne zručnú maliarku, textilnú výtvarníčku, návrhárku, ktorá je schopná prostredníctvom vnútornej, radostne sviežej a kreativitou naakumulovanej energie spájať príjemné s užitočným a estetické s relaxačným pocitom ľahkosti bytia.

Výstava je v Galérii F 7 na Františkánskom námestí v Bratislave a potrvá do 27. 1. 2024. Otvorená je v utorok – sobota od 15.00 – 19.00 hod. (nedeľa – pondelok zatvorené)

O autorke: www.meah.sk

(Zdroj: Mária Kovalčíková; Pripravila: Valéria Nagyová, Foto: Archív výtvarníčky, VN)

Zanechajte nám Váš dotaz

Vaša emailová adresa nebude publikovaná


*