Mliečne chute Slovákov sú špecifické

BRATISLAVA/ADMIN – Spotreba mlieka a mliečnych výrobkov na Slovensku je takmer 174 kg na osobu a podľa údajov Štatistického úradu SR máme značný odstup za okolitými štátmi strednej Európy[1]. Neblíži sa ani k 220 kg, ktoré odporúča Svetová zdravotnícka organizácia. V porovnaní s rokom 1996, keď vznikla spoločnosť RAJO, je však spotreba vyššia, vtedy Slováci skonzumovali ročne len 160 kg mliečnych výrobkov na osobu.

„Smotanové jogurty hlavne čokoládové, kyslomliečne nápoje biele, ale aj ochutené, mlieko polotučné či čokoládové a samozrejme smotana a tvarohy. To je predstava Slovákov o najlepšom mliečnom produkte,“ uvádza Zuzana Stanová, členka predstavenstva spoločnosti RAJO, slovenského výrobcu, ktorý spracúva priemerne 130 miliónov litrov slovenského mlieka ročne a patrí tak k najvýznamnejším výrobcom mlieka a mliečnych výrobkov na Slovensku.

Trvanlivé polotučné, čerstvé plnotučné, ochutené kakaové

Najpredávanejším mliečnym produktom je prirodzene mlieko. Celkovo preferujeme mlieko polotučné, v čerstvej verzii si však vyberáme skôr to plnotučné. Plnotučné mlieko si kupujú predovšetkým rodiny s deťmi, a to kvôli plnej chuti mlieka. Na Slovensku prekvitá aj trh s ochutenými mliekami. Chuťové poháriky Slovákov sa najčastejšie potešia mlieku ochutenému čokoládou či kakaom (44 %), nasledujú príchute vanilka, banán a jahoda.

Spotrebitelia obľubujú aj kyslomliečne nápoje

Acidofilné mlieka a iné kyslomliečne nápoje patria dlhodobo k najobľúbenejším mliečnym nápojom medzi slovenskými spotrebiteľmi. Viac ako dve tretiny (68 %) spotrebiteľov obľubujú najmä neochutené acidofilné mlieka. Tretina uprednostňuje ochutené verzie, najmä vanilkové alebo jahodové.

Ak jogurty, tak ochutené

Až viac ako tri štvrtiny (83 %) slovenských spotrebiteľov preferuje vo svojom jedálničku ochutené jogurty. Jahoda, čokoláda, čučoriedka a vanilka, to sú najobľúbenejšie príchute jogurtov podľa Slovákov. Najviac ich preferujeme v smotanovom prevedení. Regionálnou špecialitou Slovenska sú práve čokoládové jogurty. Inde v Európe si bežne zákazníci kyselkavú chuť jogurtu nezvyknú spájať s čokoládou. Čo sa týka obsahu tuku v jogurtoch, na prelome milénií dominovali nízkotučné jogurty, dnes je to naopak. Zaujímavosťou je, že dlhodobo medziročne rastie predaj bielych jogurtov, tak v kategórii smotanové, ako aj probiotické či zrejúce v tégliku.

Bezlaktózové trendy

Laktózovou intoleranciou trpí na Slovensku čoraz viac obyvateľov. Výrobcovia mliečnych produktov však našli riešenie. Pridaním enzýmu laktáza sa rozloží mliečny cukor na jednoduchšie, ľahšie stráviteľné cukry, ktoré už nespôsobujú tráviace ťažkosti. RAJO už viac ako desaťročie vychádza v ústrety ľuďom s týmito problémami. K bezlaktózovému mlieku postupne pribudli smotany, maslo, tvaroh, cottage cheese a najnovšie aj jogurty. „Sme hrdí, že podľa prieskumu agentúry Nielsen Admosphere z roku 2020 si spotrebitelia zvolili Rajo Laktofree za najobľúbenejšiu značku bezlaktózových mliečnych výrobkov na Slovensku,“ uzatvára Zuzana Stanová.

 

[1] Štatistický úrad SR, Spotreba potravín v SR v roku 2019, str. 11

[2] Celkový odhad spoločnosti RAJO za rok 2020, vychádzajúci čiastočne z reportovaných dát spol. NielsenIQ  prostredníctvom jej služby maloobchodného prieskumu pre výrobcu RAJO v Slovenskej republike v obchodoch s potravinami a so zmiešaným tovarom, s vylúčením Metra (Copyright © 2020, The NielsenIQ  Company).

(Zdroj: Lenka Puzlíková, 1st CLASS AGENCY; Pripravila: red.)

Zanechajte nám Váš dotaz

Vaša emailová adresa nebude publikovaná


*