Poznáme víťazov 6. ročníka súťaže Zdravá firma roka 2015
Bratislava, Admin – Víťazom šiesteho ročníka súťaže Zdravá firma roka 2015, ktorú vyhlasuje Union zdravotná poisťovňa, a.s., v rámci projektu Iniciatíva za zdravšie Slovensko, sa stal v kategórii výrobných firiem závod Continental Automotive systems Slovakia, s.r.o. a v kategórii nevýrobných firiem spoločnosť Slovak Telekom, a.s. V novej kategórii malá firma vyhrala spoločnosť Shell Slovakia s.r.o. a najlepším nováčikom v súťaži je spoločnosť FpT Slovakia s.r.o.
Union zdravotná poisťovňa prišla v roku 2010 s Iniciatívou za zdravšie Slovensko s ambíciou predĺžiť priemernú dĺžku života na Slovensku do roku 2020 o 5 rokov. V oblasti kvality života a zdravého životného štýlu realizuje viacero aktivít, jednou z nich je aj súťaž Zdravá firma roka, ktorá motivuje firmy k podpore zdravého životného štýlu svojich zamestnancov. „Sme radi, že súťaž Zdravá firma roka dáva firmám príležitosť prezentovať svoje aktivity a zároveň sa inšpirovať. S potešením môžem skonštatovať, že firmy na Slovensku urobili počas piatich rokov našej súťaže výrazný posun v motivácii zamestnancov k zdravému životnému štýlu a prevencii,“ hovorí Pavol Chovan, riaditeľ úseku získavania klientov Union zdravotnej poisťovne, a.s. (na obr. zľava).
Firmy na Slovensku každoročne investujú viac do zdravia svojich zamestnancov. „Silným trendom posledného roka je zdravotná prevencia a znižovanie chorobnosti,“ uviedla vo svojom príspevku na tlačovej konferencii Nora Čechmánková, špecialistka marketingu a členka komisie Zdravá firma roka z Union zdravotnej poisťovne. Firmy zároveň motivujú svojich zamestnancov k pohybu – napríklad budujú parkoviská pre bicykle aj sprchy pre zamestnancov-cyklistov. Vyplýva to z výsledkov 6. ročníka súťaže Zdravá firma roka, ktorú organizuje Union zdravotná poisťovňa v rámci podpory zdravotnej prevencie.
Aj slovenské firmy si čoraz viac uvedomujú, že zdravotná pohoda má výrazný vplyv na kvalitu práce zamestnancov. Preto sa snažia nielen vytvoriť ľuďom čo najlepšie podmienky na prácu, ale zároveň bojujú proti ochoreniam a motivujú zamestnancov k pohybu. Deväť z desiatich firiem, ktoré sa prihlásili do súťaže, organizuje pre svojich zamestnancov športové dni a podporuje pohybové aktivity. Firmy sa pri zdravých benefitoch zameriavajú na tri veľké oblasti:
• Ergonómiu – kvalitná stolička a nastavenie správneho sedenia za stolom (nevýrobné firmy), resp. ergonomické pomôcky (výrobné firmy), príjemné prostredie (rastliny, ionizátor vzduchu), relax (relax zóny, masáže)
• Športové aktivity – motivácia k pohybu na ceste do práce (parkoviská pre bicykle, sprchy), aplikácie motivujúce k športovaniu, motivácia nešportovcov (spoločné aktivity)
• Boj proti chorobám zlepšovaním zdravotnej kondície – zdravotné merania/prehliadky, dezinfekcia pracoviska (od dezinfekčných mydiel až po germicídny žiarič na likvidáciu baktérií), Dni zdravia (prednášky, zdravé varenie…)
Prezentizmus stojí firmu až 7 pracovných dní ročne a má na svedomí 80 % ochorení
Za posledné dva roky výrazne stúpol počet firiem, ktoré sa snažia aktívne redukovať chorobnosť zamestnancov. Všetky výrobné firmy a 75 percent nevýrobných firiem analyzuje dôvody, prečo zamestnanci ostávajú na PNke, a prijíma opatrenia na znižovanie výskytu chorôb. Firmy sa snažia obmedziť tzv. prezentizmus, kedy je človek so zhoršeným zdravím či psychickými problémami síce v práci, ale nepodáva plný výkon. Podľa holandského Trimboos Instituut stojí takýto zamestnanec iba v zníženej výkonnosti (čiže mimo čerpanej „péenky“) firmu až 7 pracovných dní ročne. „Ak zostane chorý človek doma, stratí firma finančne menej, ako keď je zamestnanec s chorobou v práci. Nehovorím len o zníženej výkonnosti, ale najmä o šírení choroby. Napríklad v prieskume kanadskej poisťovne Canada Life uviedlo až 80 percent ľudí, že sa nakazili v práci. Preto je kľúčové, aby ľudia mohli čerpať platenú krátkodobú práceneschopnosť a firmy ich aktívne podporovali pri zlepšovaní zdravia. Samozrejme, firma aj zamestnanec musia zdieľať jednotný pohľad na túto otázku, inak to nebude fungovať,“ vysvetlil prítomným novinárom kľúčové opatrenia MUDr. Peter Lipovský (na obr. v strede), ktorý sa otázke prezentizmu dlhodobo venuje.
Continental Automotive Systems Slovakia s.r.o. patrí jednoznačne čelná pozícia medzi všetkými prihlásenými výrobnými firmami. Spoločnosť Slovak Telekom, a.s. pred rokom vyhrala druhé miesto, v aktuálnom ročníku jej patrí prvá pozícia v kategórii nevýrobných firiem.
Novinkou v súťaži je kategória malá firma, víťazom v tejto kategórii je spoločnosť Shell Slovakia s.r.o. Ocenená bola aj najlepšia firma, ktoré sa do súťaže prihlásila po prvýkrát. Najlepším nováčikom sa stala firma, ktorá poskytuje služby v oblasti informačných technológií, FpT Slovakia s.r.o.
Aktivity firiem hodnotila odborná komisia zložená zo zástupcov partnerov projektu Iniciatíva za zdravšie Slovensko – odborníkov z Ministerstva zdravotníctva SR, riaditeľstva WHO na Slovensku, Úradu verejného zdravotníctva, poisťovní Union a personálnych agentúr v piatich kategóriách – Prevencia, Šport, Ergonómia pracovného prostredia, Výživa a Extra. Firmy sa do súťaže zapájali vyplnením dotazníka na webovej stránke www.zdravsieslovensko.sk.
Výsledky súťaže Zdravá firma roka 2015
VÝROBNÉ FIRMY
1. Continental Automotive Systems Slovakia s.r.o.
2. IKEA Industry Slovakia, odštep. závod Jasná
3. Duslo, a.s.
NEVÝROBNÉ FIRMY
1. Slovak Telekom, a.s.
2. Siemens s.r.o.
3. Johnson Controls International spol. s r.o. – odštep. závod Trenčín
Malá firma: Shell Slovakia s.r.o.
Najlepší nováčik: FpT Slovakia s.r.o.
(Zdroj: Judita Smatanová, Union zdravotná poisťovňa; Pripravila: Valéria Nagyová)
Zanechajte nám Váš dotaz