V súčasnosti najúspešnejší český muzikál Biograf láska mieri do Bratislavy  

BRATISLAVA/ADMIN – Príbeh troch ženských postáv, ktoré dokážu aj vážne situácie prijímať s humorom a nadhľadom príde po prvýkrát na Slovensko. Herci Divadla Kalich predstavia muzikál Biograf láska, plný nestarnúcich hitov legendárnej speváčky Hany Zagorovej, v bratislavskom STARS auditoriu. Muzikál je pritom v českej metropole vypredaný na rok dopredu a do nášho hlavného mesta prichádza exkluzívne v druhej sezóne od svojho uvedenia.

Česká speváčka, textárka, herečka a moderátorka Hana Zagorová sa nezameniteľným spôsobom zapísala do sŕdc svojich fanúšikov, aj do histórie česko-slovenskej populárnej hudby. Získala viac ako 150 rôznych ocenení doma i v zahraničí, vrátane deviatich Zlatých Slávikov. Skladby ako Můj čas, Je naprosto nezbytné či Biograf láska sú hlboko ukotvené v hudobnej pamäti krajín na oboch brehoch rieky Morava. Skladbu Biograf láska, ktorá zároveň dala meno muzikálu s hitmi tejto speváckej divy, napísali v roku 1982 Jiří Zmožek a Vladimír Čort.

Muzikál Biograf láska, to sú nestarnúce hity, ktoré sprevádzajú príbeh troch hlavných ženských postáv – Evy, Jany a Alči. Tie sa dokážu na všetky, aj tie vážne situácie pozrieť s humorom a nadhľadom. Takisto sa dokážu špičkovať, robiť si zo seba srandu, ale aj sa v dôležitých okamihoch podržať. Avšak aj muži v tomto príbehu, Alex, Ben a Přemek, majú dôležitú ba priam zásadnú úlohu. Mužský a ženský svet sa tu prelína. Dôležitou protiváhou komplikovaného sveta dospelých sú detské postavy, ktoré tu takisto nechýbajú. Režisér Jan Kříž počas príprav muzikálu o spolupráci s Hanou Zagorovou povedal: „Hanka Zagorová nám dáva veľkú tvorivú slobodu, sama dobre vie, ako veľmi je pre každého umelca dôležitá. Scenár muzikálu samozrejme pozná, čítala ho, diskutovali sme s ňou nad ním a ďalej nás už necháva pracovať.“

Predstavenie v sebe skrýva aj smutnú udalosť. Na jeho prípravách sa podieľala aj samotná Hana Zagorová, ktorá sa však premiéry muzikálu nedožila. „Nikdy by som si netrúfla dávať rady hotovým, výborným spevákom. Myslím si, že si s tým určite poradí každý sám, len by som trochu odporučila zabudnúť na moju interpretáciu a dať do toho kus svojho názoru, kus svojho ja a presadiť svoju osobnosť,“ odkázala hercom ešte na začiatku ich práce na muzikáli Biograf láska Hana Zagorová.

Muzikál z dielne režiséra Jana Kříža a scenáristky Uljany Donátovej má vrátane prestávky 160 minút. Choreografkou predstavenia je Petra Parvoničová, autorom hudobného naštudovania Ľubomír Dolný, ktorí sa v Divadle Kalich spolupodieľali už na niekoľkých rešpektovaných muzikálových tituloch. Na bratislavské uvedenie Biografu láska prídu herci z pôvodného, českého naštudovania muzikálu v pražskom Divadle Kalich. Jedna z predstaviteliek hlavnej ženskej úlohy – Evy – Nina Horáková získala nomináciu na výročnú českú divadelnú Cenu Thálie za rok 2023.

Rozhovory

Hana Zagorová

Napadlo vás niekedy, že by vaše pesničky, ktoré sú častokrát samy o sebe ucelenými príbehmi, mohli poslúžiť rozprávaniu príbehu na divadelnom javisku?
Mojím cieľom nebolo mať muzikál zo svojich pesničiek, ale v posledných rokoch mi tri scenáre na muzikál prišli a predstavte si, dva z nich sa volajú Biograf láska. Takže nejaký význam to asi má a ja vlastne beriem, a to som vždy hlásala, každú pesničku ako uzavreté divadelné predstavenie, tak som si hovorila: A prečo nie…

Čo vás presvedčilo ku kývnutiu na oslovenie práve z Divadla Kalich?
Asi libreto, vízia celého tímu a pracovné nasadenie. Keď som videla, že celý tím venuje tomu projektu strašne veľa práce, hovorila som si, že vlastne ja nemôžem kaziť prácu niekoho iného.

Príprava a vznik divadelného predstavenia je kolektívne úsilie mnohých ľudí a profesií. Do akej miery alebo akým spôsobom ste sa rozhodli na predstavení podieľať vy osobne?
Myslím si, že mojím vkladom sú pesničky, ktoré som dala k dispozícii, a nerada by som sa púšťala do práce, ktorú neviem alebo jej nerozumiem.

Javisko Divadla Kalich sa v roku 2007 stalo miestom vášho návratu k herectvu, ktoré ste pôvodne študovali. Aké spomienky máte na muzikál Jack Rozparovač?
Tie najkrajšie. A vôbec na Divadlo Kalich, pretože tam funguje nejaký genius loci. Jednak sa v ňom veľmi krásne robia koncerty, ktorých som tam odohrala veľa, a jednak Jack Rozparovač bol taký môj výlet do herectva a veľmi krásne predstavenie. Mala som v ňom, okamžite ma napadá, jednu nádhernú pesničku, ktorú napísal Vašo Patejdl a ktorá sa volala Ja tie oči poznám.

Ako vznikala pesnička Biograf láska, ktorá dala muzikálu názov, a aký k nej máte vy osobne vzťah?
Je to jedno z mojich detičiek, pretože ja svoje pesničky, ktorých som natočila viac ako deväťsto, beriem od chvíle, keď si ich vyberiem, že ich budem spievať, tak trochu ako svoju rodinu. Biograf láska vznikol v období, keď Jiří Zmožek mal z neba úžasnú invenciu a písal mi jeden väčší šláger ako druhý, a Biograf láska k nim patrí.

Interpreti muzikálu teraz začnú korepetovať a až do septembrovej premiéry vašimi pesničkami intenzívne, takmer každodenne žiť. Mali by ste pre nich na začiatku tohto tvorivého dobrodružstva nejakú radu či odkaz?
Viete, ja by som si nikdy netrúfla dávať rady hotovým, výborným spevákom. Myslím si, že si s tým určite poradí každý sám, len by som trochu odporučila zabudnúť na moju interpretáciu a dať do toho kus svojho názoru, kus svojho ja a presadiť svoju osobnosť.

Uljana Donátová, autorka scenára

Aký máte vzťah k tvorbe Hany Zagorovej?
Pesničky Hany Zagorovej ma sprevádzajú vlastne celým životom, mnoho z nich mám spojených s osobnými situáciami a zážitkami a myslím, že to nie je len moja skúsenosť, ale týka sa to väčšiny jej poslucháčov. Preto má Hana Zagorová tisíce fanúšikov naprieč generáciami. Preto sa v nich nachádzajú, a preto ich milujú.

Kto pozná vaše romány a zároveň pesničky Hany Zagorovej, to určite napadne, že spolu tieto dva umelecké vesmíry do značnej miery súzvučia. Súhlasíte s tým?
Pesničky Hany Zagorovej sú naozaj mimoriadne. Majú silné texty a samy o sebe sú často takéto mikropríbehy. Rezonuje v nich to, čo prežíva snáď každý – hľadanie lásky, priateľstva, ženskej i mužskej túžby. Hrdinky mojich knižiek – pretože ja píšem hlavne o ženskom svete – sú takými kamarátkami ženám, o ktorých Hana Zagorová vo svojich piesňach spieva. Pri písaní príbehu mi v určitých situáciách okamžite naskakovali texty, ktoré mám roky v hlave.

Na samom začiatku práce na muzikáli pred vami stáli stovky piesní, ktoré Hana Zagorová za svoju kariéru naspievala. Podľa akého kľúča ste sa pustili do ich výberu?
S producentmi muzikálu sme si na úplnom začiatku vybrali základné portfólio piesní, o ktorých sme boli presvedčení, že v muzikáli jednoducho musia zaznieť. Sú to pesničky, ktoré Hanu Zagorovú ako speváčku charakterizujú a sú s ňou neoddeliteľne späté, poslucháč si ich už pri prvých tónoch okamžite vybaví. Ale v priebehu procesu sme našli aj také, ktoré práve vďaka emóciám, ktoré sprostredkovávajú, pomôžu dotvoriť a posunúť príbeh a charaktery hrdinov.

Rovnako tak na začiatku úvah o muzikáli s piesňami Hany Zagorovej pred vami určite muselo stáť nekonečne veľa ciest, ako jeho príbeh uchopiť, v akom žánri ho napísať atď. Akou prvotnou úvahou ste sa viedli?
Chcela som láskavý príbeh s pesničkami Hany Zagorovej, ktorý môže prežiť úplne každý. Preto tri hlavné ženské postavy, okolo ktorých sa celý dej muzikálu točí, dokážu aj vážne situácie prijímať s humorom a nadhľadom, dokážu sa navzájom tak trochu špičkovať, robiť si zo seba srandu, ale v dôležitých okamihoch sa podržať. Ale muži v tomto príbehu majú tiež dôležitú, ba priam zásadnú úlohu. Priznám sa, že keď som pani Zagorovej dala prečítať jednu z prvých verzií scenára, jej hlavná pripomienka sa týkala práve mužských postáv, chcela, aby ich rola v príbehu bola ešte výraznejšia. A mala pravdu. V priebehu práce som mužskej role veľmi posilnila, aby sa mužský a ženský svet v príbehu prelínal, aby divák mohol súznieť nielen s hrdinkami, ale aj s ich náprotivkami. A nesmiem zabudnúť na detské postavy, ktoré sú takou protiváhou často komplikovaného sveta dospelých.

V názve muzikálu sa ocitá slovo biograf, prejavuje sa v príbehu ešte ďalším spôsobom vaša celoživotná vášeň pre film?
Názov Biograf láska je titulom jednej z najúspešnejších a pre mňa najkrajších pesničiek Hany Zagorovej, takže ten prvotný impulz bol spojený s touto pesničkou a jej textom. Až následne som si uvedomila, že má pre mňa vlastne ďalšiu, osobnú symboliku, že sa vzťahuje k odboru, ktorému sa desiatky rokov venujem a ktorý je mojou životnou vášňou a láskou.

Jan Kříž, režisér a scénograf

Aký máte vzťah k piesňam Hany Zagorovej?
Podľa môjho názoru sú Hankine pesničky tak úzko späté s českým popom, s českou kultúrou, že ich máme vo svojich životoch všetci. Napríklad ja som u jedného jej LP už ako dieťa pravidelne zaspával. Spomínam si, že jedna strana začínala pesničkou Studánko stříbrná, takže tu mám uloženú ako súčasť spomienok na svoje útle detstvo. A postupom rokov prichádzali ďalšie… Práve nedávno som si uvedomil, ako často piesne Hany Zagorovej stále počujem z rádií. Koľko nesmrteľných hitov má. Dokonca som si niekde prečítal, že skladba Maluj zase obrázky je vraj najžiadanejšia pesnička na prianie. To len potvrdzuje moju úvodnú domnienku.

Keď sa s nimi teraz už nejaký čas stretávate aj pracovne, našli ste v nich niečo, čo ste predtým nepočuli alebo čo ste si neuvedomovali?
Predtým som si neuvedomoval, aký veľký záber Hankin repertoár má. Čo všetko si hudobne, žánrovo vyskúšala. Od ľahulinkých piesní, romantických hitov až k hlbokým ľudským úvahám a divadelným monológom v hudbe. Došlo mi, aký má dar vo svojich piesňach dať človeku nádej. Že dokáže aj koľkokrát veľmi vážne, smutné príbehy podávať s neuveriteľnou ľahkosťou, s úsmevom, veľkorysosťou… A až na úplné výnimky v tých piesňach dá človeku nádej, že to všetko nakoniec dobre dopadne.

Čo pre vás rezonuje v príbehu Biografu láska najviac?
Asi tá spomínaná nádej z piesní Hanky. Nádej, ktorú v sebe postavy príbehu hľadajú a nachádzajú. Priateľstvo, vďaka ktorému človek na to hľadanie nádeje nie je sám vo chvíľach, kedy sa s ním napríklad život práve nemazná.

Ako by ste priblížili spoluprácu s Hanou Zagorovou na muzikáli Biograf láska?
Hanka nám dáva veľkú tvorivú slobodu, sama dobre vie, ako veľmi je pre každého umelca dôležitá. Scenár muzikálu samozrejme pozná, čítala ho, diskutovali sme s ňou nad ním a ďalej nás už necháva pracovať. Avšak veľmi si vážim to, že celý projekt zaštiťuje a že s nami u neho stále je.

Je pre vás veľká zmena postaviť sa zrazu pred hereckých kolegov ako režisér?
Pre mňa to nie je krok do nejakého veľkého neznáma. Pri divadle som vyrástol, venujem sa mu ako herec aj ako scénograf, preto mi moja súčasná úloha asi nepríde nijako zvláštne. Overil som si to už pred časom pri svojej prvej réžii. Beriem to tak, že všetci robíme iba jedno divadlo. Iba sa v tomto prípade ocitám na inom mieste a zúčastňujem sa inej časti tej práce, ale v princípe budeme rovnako ako kedykoľvek predtým všetci hľadať spôsob, ako správne rozprávať príbeh, aby bol pre divákov v hľadisku aj pre nás na javisku čo najväčším zážitkom.

Nebojíte sa, že odteraz stíchne hovor v hereckej šatni, až okolo prejdete?
Od začiatku príprav Biografu láska robím dopredu všetko preto, aby sa medzi mnou a mojimi hereckými kolegami nič nezmenilo. Aj z toho dôvodu, že nemám ambíciu prejsť natrvalo na pozícii režiséra, pretože ma baví stáť na javisku. Verím, že s kolegami máme dobré vzťahy, navyše o mne za tie roky už vedia, že aj ako herec počas skúšok nad vecami niekedy až prehnane premýšľam, riešim každý detail. Čiže ani v tomto to pre nich žiadna novinka asi nebude.

A novinkou to nebude ani u vás doma, keď v obsadení muzikálu je aj vaša manželka Mária?
Myslím, že to už vôbec, my sme totiž s Maruškou zvyknutí spolu do hĺbky konzultovať svoje role, pomáham jej napríklad sa na tieto role hudobne pripravovať, bavíme sa večer doma o každej odohranej repríze. Preto sa toho veľmi nebojím. Ja sa Biografu láska intenzívne venujem už rok a pol, Mária pri tom všetkom je, takže skôr dúfam, že od leta, v čase každodenných skúšok, budeme vedieť v určitú chvíľu za prácou zabuchnúť dvere a neťahať si ju domov.

Ste podpísaný aj pod scénografiou Biografu láska. Čo o nej prezradíte?
Mojím hlavným cieľom bolo, aby scéna odrážala náladu textu a aby bola praktickým aj hravým prostredím pre piesne a príbehy, ktoré budeme na javisku sledovať. Zároveň chcem, aby sme sa príbehom pohybovali spolu s divákmi plynulo a elegantne, preto som sa snažil scénu vymyslieť tak, aby prestavby, ktoré sú dôležitou súčasťou temporytmu rozprávania, predstavenia nespomaľovali alebo dokonca na okamih nezastavili. Náš príbeh je malebný, občas veľmi melancholický a nostalgický, inokedy hravý a vtipný, prial som si, aby toto scéna odrážala a zároveň aby v sebe niesla niečo nostalgické, ale nebola staromódna, ale svižná a hravá. Piesne Hanky Zagorovej jasne rámujú tón predstavenia a nasadzujú latku veľmi vysoko pre jeho každý ďalší element – scenár, réžiu, choreografiu, hercov, kostýmy, scénickú hudbu… a scénografia samozrejme nie je výnimkou. Snáď sa mi zámer vydarí a scéna bude tým správnym “ihriskom” pre náš príbeh.

Ľubomír Dolný, autor hudobného naštudovania

Ako sa na pesničky Hany Zagorovej pozeráte z čisto profesijného hľadiska?
Piesne Hany Zagorovej vznikali v tvrdej konkurencii „piesnotvorcov“. Nie sú to rýchlo kvasené melódie napísané za jeden večer, a preto ich sláva netrvala iba pár týždňov v mainstreamových médiách. To, že fungujú dodnes a oslovili tvorcov muzikálu, hovorí za všetko. Ich texty sú plné silných príbehov, a tým pádom sú predurčené na javisko. Po hudobnej stránke ma na nich baví, že vo väčšine prípadov sú totálne prepojené s textom.

Akým spôsobom s nimi budete pre potreby predstavenia pracovať?
Pre potreby inscenácie sa samozrejme nevyhneme zmenám foriem, prípadne jemným zmenám charakteru, avšak nebude sa jednať o dramatické zmeny. Tie piesne sú naozaj divadelné. Zmeny vyplývajú z potrieb režiséra. V niektorých prípadoch pôjde o plnokrvné muzikálové árie.

Petra Parvoničová, choreografka

Aké náročné ako pre choreografku je pre vás pracovať na muzikáli s piesňami Hany Zagorovej?
Piesne Hany Zagorovej ma sprevádzajú celým životom. Dynamika, text a náplň piesní spolu s režijným zadaním Honzy Kríža sú pre mňa ukazovateľom, že tvorba to bude veľmi príjemná. Čerešničkou na torte budú hudobné aranže môjho milovaného Ľuba Dolného. Našou úlohou je vytvoriť muzikálovú pecku, ukázať ďalším generáciám, že ide naozaj o ikonické piesne, ktoré si budú spievať aj naše deti. Diváci sa môžu tešiť na čísla uchopené v muzikálovom a jazzovom štýle, ale na svoje si príde aj mladšia generácia, ktorá má v obľube street dance. Mám opäť to šťastie, že v Divadle Kalich budem spolupracovať s bezchybnou partiou tanečníkov, spevákov a hercov. K tomu mi novo pomáhajú asistenti, machri vo svojich odboroch, Voku a Kewin a moja stála výborná asistentka Karolina Havelková.

V príbehu sú aj detské postavy. Budete pracovať aj s ich predstaviteľmi?
Áno, v tomto muzikáli budú deti tancovať! Viac neprezradím. Spolupráca s deťmi mi nie je cudzia, v Plzni vediem svoju tanečnú školu, ktorá má v súčasnej dobe okolo 350 tanečníkov od 3 rokov, teda mučiť deti viem už od raného veku.

Radek Fišer, kostýmový výtvarník

Diváci Divadla Kalich, ale samozrejme nielen oni, vás poznajú predovšetkým ako tanečníka. Ako sa vyvíjali vaše aktivity v oblasti kostýmových návrhov a čo vás k nim priviedlo?
Vzhľadom na to, že pochádzam z krajčírskej rodiny, mám k móde a stylingu veľmi blízko. Táto oblasť ma zaujímala v podstate od detstva, ale som toho názoru, že nie je možné sedieť jedným zadkom na dvoch stoličkách, preto som sa v mladosti rozhodol venovať viac tancu. A teraz cítim, že nastal ten správny čas sa pomaly presunúť ku kostýmovému výtvarníctvu.

Aké svoje doterajšie práce ako kostýmový výtvarník považujete za zásadné?
Veľmi ma baví výroba tanečných kostýmov, pretože tanečný kostým je špecifický a musí zodpovedať konkrétnemu zadaniu – tanečnému štýlu, prostrediu či dynamike. A to všetko dáva priestor na kreativitu. Preto mám za sebou celý rad tanečných videoklipov, ale najzásadnejšia pre mňa bola spolupráca na projekte Tvoja tvár má známy hlas.

Ako by ste priblížil kostýmy pre muzikál Biograf láska?
Kostýmy budú veľmi rozmanité a pestré. Vďaka tomu, že máme na javisku množstvo rôznych charakterov postáv, mohli sme sa odviazať a využiť nespútanosť a kreativitu dnešnej módy.

Koľko kostýmov sa v predstavení vystrieda?
V predstavení sa vystrieda viac ako stovka kostýmov. Za raritné považujem jedno snové číslo, za ktoré by boli radi aj na West Ende, ale viac neprezradím…

Predstavenie úspešného muzikálu Biograf láska si návštevníci STARS auditória vychutnajú v marci 2024. Vstupenky sú k dispozícii na stránke www.starsauditorium.sk.

Zanechajte nám Váš dotaz

Vaša emailová adresa nebude publikovaná


*