Veľtrh Trenčín Mesto Módy hlása veľkolepý návrat
Bratislava, Admin – Jeden z najznámejších veľtrhov v bývalom Československu sa po rokoch vracia, aby nadviazal na svoju slávnu tradíciu a odprezentoval širokej verejnosti to najkvalitnejšie, čo v oblasti módy ponúka domáci a český trh. Návštevníci sa môžu tešiť na prezentácie vychytených značiek, uznávaných módnych návrhárov, ale i malovýrobcov či šikovných hand-made tvorcov. Pripravený je i bohatý sprievodný program.
Trenčín Mesto Módy pod taktovkou Jany Jankovičovej
Módny veľtrh Trenčín Mesto Módy (TMM) sa po takmer desaťročnej odmlke predstaví tento rok v septembri, konkrétne v dňoch 22. 9. – 23. 9. 2017, na výstavisku EXPO CENTER v Trenčíne. História veľtrhu, i vďaka ktorej prischla Trenčínu lichotivá prezývka Mesto módy, siaha do roku 1963. Vtedy sa veľtrh organizoval pod názvom Výstava výrobkov trenčianskeho textilného a odevného priemyslu a prezentovali sa tu len dve spoločnosti, firmy – Merina Trenčín a Odevné závody Trenčín. Postupom rokov sa veľtrh stal na Slovensku fenoménom s bohatou návštevnosťou a stovkami vystavovateľov. Veľtrh prežil i zmenu režimu, no v roku 2008 definitívne zanikol. Obnoviť sa ho rozhodla Trenčianka Jana Jankovičová, podnikateľka a riaditeľka módnej agentúry Ibismóda (na obr. č. 1, 3 sprava, na obr. č. 4 druhá sprava). ,,S myšlienkou znovuzrodiť veľtrh som sa pohrávala dlhšiu dobu, bola som s ním prepojená od detstva. Už ako školáčka som sa tešila na výstavu, kde sme s otvorenými ústami pozerali, čo všetko krásne sa u nás na Slovensku vyrába, a čo všetko si budeme o rok môcť kúpiť v obchodoch, teda pri veľkom šťastí, že nám to predavačka odloží pod pultom. To vzrušenie nemalo konca kraja. Neskôr som tu pôsobila ako modelka a v roku 1994 som už ako majiteľka modelingovej agentúry organizovala na TMM módne prehliadky,“ spomína s úsmevom Jana Jankovičová, súčasná riaditeľka veľtrhu.
Slováci sa vracajú k domácim značkám
Okrem nostalgie a snahy prinavrátiť veľtrhu zašlú slávu viedlo Janu Jankovičovú k zorganizovaniu 45. ročníka presvedčenie, že sa zmenil postoj Slovákov k domácim výrobkom. ,,Slováci sa vracajú k tradíciám. Po rokoch, kedy o kúpe tovaru rozhodovala cena a náš trh bol zaplavený nie vždy kvalitnými výrobkami z Ázie, si ľudia začínajú všímať dôveryhodnosť značky, preferovať domácich výrobcov,“ myslí si Jana Jankovičová. A podľa nej je z čoho vyberať, súhlasí s ňou i hlavná koordinátorka Trenčín Mesto Módy Daniela Lelkes (na obr. č. 1 a č. 4 v strede, na obr. č. 3 zľava).
,,Na Slovensku i v Čechách vzniklo veľké množstvo kvalitných mladých firiem, odevných spoločností, hand-made výrobcov a módnych návrhárov, ktorí si zaslúžia slušnú platformu, kde by sa mohli aspoň raz do roka predstaviť svojim potenciálnym zákazníkom,“ hovorí Daniela Lelkes. Lákadlom pre vystavovateľov je podľa organizátoriek i fakt, že v dnešnej neosobnej dobe, kedy sa množstvo tovaru nakupuje cez internet, chýba priamy kontakt výrobcu so zákazníkom, prípadne obchodným partnerom. ,,Výrobcovia môžu ukázať svoju jedinečnosť, aktívne prezentovať svoje výrobky, šíriť nové módne trendy, ale i získať prehľad o konkurencii, nadviazať nové obchodné vzťahy, jednoducho uplatniť účinný spôsob biznisu – priamy kontakt človeka s človekom,“ vymenúva benefity vystavovania na veľtrhu TMM Jankovičová.
Zlatá Fatima bola v ponímaní Slovákov ako americký Oscar
Spomienky na časy minulé boli rovnako silným dôvodom, prečo sa pridala do organizovania veľtrhu Trenčín Mesto Módy i známa manažérka a tlmočníčka Daniela Lelkes. ,,Organizovanie veľtrhu vo mne vyvoláva jedny z najkrajších spomienok na časy, kedy som spolu s rodičmi navštevovala veľtrh a odnášala som si z neho krásne nové oblečenie. TMM bol pojem, jeho hlavné ocenenie Zlatá Fatima bolo také prestížne, že ho Slováci vnímali ako Oscara. Bolo by smutné, keby niečo také navždy zaniklo,“ myslí si Lelkes. Do projektu zavolala manažérku Jana Jankovičová, s ktorou ich spája rovnaký zápal do práce i cieľ – obnoviť legendárny veľtrh. ,,Janka sa zúčastnila jedného môjho zahraničného eventu. Ten na ňu urobil veľký dojem, a tak mi ponúkla spoluprácu na obnovení veľtrhu Trenčín Mesto Módy. Stali sa z nás priateľky a TMM sa stalo mojou srdcovou záležitosťou,“ hovorí Lelkes, ktorú fascinuje slovenská móda i módny priemysel krajín V4. Ten je podľa nej žiadaný nielen v Európe, ale i vo svete. ,,Myslím si, že by prospelo našej ekonomike, keby sa firmy nesústredili len na vývoz, ale i domáci trh,“ tvrdí Daniela Lelkes.
Ambasádorkou TMM sa stala herečka Karin Haydu
Úlohu ambasádorky sa s veľkým nadšením rozhodla prijať herečka Karin Haydu (na obr. č. 1 zľava, obr. č. 4 druhá zľava a na obr. č. 6). ,,Karin je krásna, úspešná a šikovná žena, ktorá miluje módu a málokto o nej vie, že sa venuje ručným prácam. Štrikuje, háčkuje i vyšíva, a preto vie oceniť význam hand-made výrobcov, ktorí získavajú na domácom trhu čoraz viac zákazníkov. Práve im chceme venovať na výstave veľký priestor, pretože ich unikátne výrobky si zaslúžia zviditeľnenie,“ hovorí Daniela Lelkes. Rozhodnutie osloviť práve Karin Haydu bola podľa Daniely Lelkes i Jany Jankovičovej výborná voľba. Obe organizátorky vyzdvihujú pozitívny prístup, energiu a čas, ktorý Karin Haydu vkladá do projektu, a tak ho pomáha posúvať ďalej. „Pani Jankovičová a pani Lelkes prišli za mnou s ponukou, či by som neprijala úlohu stať sa ambasádorkou veľtrhu Trenčín Mesto Módy 2017. Mená obidvoch dám sa mi spájajú s úspešnými projektmi, preto som bola potešená a zároveň poctená ich ponukou. Byť pri znovuzrodení niečoho tak legendárneho ako TMM rozhodne považujem za veľký honor. Myslím, že tento pomyselný nultý ročník bude lákadlom nielen pre samotných vystavovateľov, ale hlavne pre návštevníkov veľtrhu všetkých vekových kategórií, pre ktorých je pripravený atraktívny program vrátane toho kultúrneho. Teším sa, že môžem byť jeho súčasťou,“ prezrádza Karin Haydu.
Zlatú Fatimu odovzdá aj Boris Hanečka, Sajfa bude zabávať mladých
Pre Trenčín Mesto Módy bolo vždy charakteristické ocenenie Zlatá Fatima, ktoré sa udeľovalo módnym tvorcom či talentom pôsobiacim v módnom priemysle. Ani tento rok to nebude inak, súťažiť sa bude hneď v niekoľkých kategóriách, ako napríklad: najlepší výrobok roka, hand-made výrobca roka či top odevná firma roka. Porote, ktorá bude vyberať mladého dizajnéra roka, bude predsedať úspešný slovenský módny návrhár Boris Hanečka (na obr. č. 4 a č. 6). ,,Chceme dať priestor najmä mladým ľuďom, preto na veľtrh pozývame študentov stredných a odborných škôl zo Slovenska i Čiech. Nová generácia módnych tvorcov tak bude mať možnosť zažiariť,“ hovorí Jana Jankovičová. Zlatá Fatima sa bude udeľovať počas slávnostného večera na Trenčianskom hrade i vďaka predsedovi Trenčianskeho samosprávneho kraja Ing. Jaroslavovi Baškovi, ktorý prevzal nad veľtrhom Trenčín Mesto Módy záštitu. Lákadlom pre mladých ľudí bude i moderátor Matej “Sajfa“ Cifra, ktorý počas veľtrhu bude organizovať rôzne súťaže a predstaví sa i ako “youtuber“. Sprievodný program je prichystaný pre každú vekovú kategóriu, nebudú chýbať ani módne prehliadky, svadobná výstava, workshopy či koncerty populárnych skupín. Organizátorky veľký dôraz kladú na výstavu historických ľudových krojov z jednotlivých slovenských regiónov spojenú s ukážkami tradičných remesiel a prednáškami o histórii módy. Odborným garantom tejto folklórnej výstavy bude ÚĽUV – Ústredie ľudovej umeleckej výroby. ,,Veríme, že naša snaha a úprimný zámer bude mať u ľudí úspech a hlavne sa podarí urobiť z tejto výstavy opäť pravidelnú tradíciu,“ uzatvára Jana Jankovičová.
(Zdroj: Barbora Šugárová, TMM; Pripravila: Valéria Nagyová)
Zanechajte nám Váš dotaz