Sú zákazníci reštaurácií optimistickejší ako samotné gastro prevádzky?
BRATISLAVA/ADMIN – Pandémia covidu spôsobila obrovskú krízu v gastro sektore. Po jej odznení sa očakával masívny návrat hostí, ktorým vyžitie sa v spoločnosti pri dobrom jedle a pití chýbalo. Dnes však prevádzky čelia ďalšiemu úderu – vysokej miere inflácie a energetickej kríze. Ako to zvládajú podniky a ako na to reagujú zákazníci?
Situácia posledných rokov zmenila správanie zákazníkov gastro prevádzok. V čase covidových opatrení sa jedinou možnosťou pre prevádzky ako aj pre zákazníkov stali donáškové služby a balenie jedla „so sebou“. Pandémia zároveň urýchlila prechod k bezhotovostným platbám a platbu pomocou inteligentných zariadení ako sú smartfóny či smart hodinky. Zdá sa, že tieto návyky sú u mnohých ľudí trvalé. Podľa prieskumu Európskej centrálnej banky sa až 90 % ľudí, ktorí v posledných rokoch začali platiť bezhotovostne, už k platbe v hotovosti neplánuje vrátiť. Mnoho zákazníkov dodnes uprednostňuje obchody a gastro zariadenia, kde majú možnosť platiť kartou, naopak, nemožnosť bezhotovostných platieb je pre mnohých dôvodom prevádzku nenavštíviť vôbec.
Gastro prevádzky sa však z návratu zákazníkov ani po odznení opatrení dlho netešili. Súčasné ceny potravín a energií rapídne vzrástli a prevádzky museli pristúpiť k zvyšovaniu cien jedál a nápojov aj o polovicu. Ovplyvnila vysoká inflácia spotrebiteľské správanie? Odpoveď na túto otázku objasňuje prieskum, do ktorého Qerko zapojilo 2 498 respondentov.
Chodíte aj v dnešnej dobe do reštaurácie?
Kávičku s koláčikom či chutné gurmánske špeciality si Slováci a Česi mimo domu doprajú častejšie, ako by sa vzhľadom na vývoj cien mohlo zdať. Spomínaný prieskum ukázal, že gastro prevádzky navštevuje z 2 498 opýtaných až 863 zákazníkov 1-2 krát do týždňa. Zvyšovanie cien nevyrušilo 49,9 % opýtaných. Na prvý pohľad by sa mohlo zdať, že súčasná hladina inflácie sa respondentov prieskumu takmer nedotkla. Inak to vníma 28,4 % opýtaných, ktorí svoj názor dali jasne najavo. Rozhodli sa obmedziť návštevu podnikov z dôvodu neúmerne vysokých cien vzhľadom k ich príjmom.
Skladanie ružových okuliarov pokračuje
Otázku „ako ďalej?“ si kladie stále viac reštaurácií. Odpoveď na ňu je rovnako nejasná ako budúcnosť mnohých z nich. Zákazníci sa ukázali v prieskume Qerka ako tí optimistickejší, no stravovacie zariadenia to s priaznivým vývojom ich biznisu nevidia ružovo. Prieskum iniciatívy Pomoc pre gastro odhalil, že až 84 % prevádzok ponúkajúcich jedlá a nápoje sa zhoduje na tom, že zvyšujúce sa ceny majú priamy dopad na úbytok hostí.
Čo bude ďalej?
Na zlepšenie situácie v gastro sektore boli prijaté nové opatrenia. Napríklad v januári 2023 bolo zavedené zvýšené stravné, pričom najvýhodnejším daňovo-odvodovým variantom pre zamestnancov i zamestnávateľov je stravné vo výške 6,80 €. Rovnako aj prechod zo zaužívaných papierových „gastráčov“ na digitálne stravovacie karty je zmenou, ktorá môže podnietiť ľudí navštevovať reštauračné zariadenia častejšie. Či to tak naozaj bude ukáže až čas.
Na jednej veci sa však zákazníci aj prevádzky zhodli – bezhotovostné platby uprednostňuje drvivá väčšina opýtaných. Moderné riešenia a aplikácie, ktoré zjednodušujú objednávanie a platby v reštauráciách sú momentálne „in“. Jednou z nich je aj aplikácia Qerko. Tá zákazníkom umožňuje jednoduchým naskenovaním QR kódu umiestnenom na stole v reštaurácii objednať si z jedálneho lístka zobrazenom v aplikácii a navyše rýchlo, bez čakania na obsluhu aj zaplatiť. Z tejto „vychytávky“ majú radosť ako zákazníci, tak aj gastro prevádzky pretože Qerko šetrí čas obsluhe a znižuje čakaciu dobu návštevníkom podniku.
Inovatívna aplikácia zjednodušuje platenie na Slovensku od mája 2022. Ako prvé zaviedli do obehu Qerko bratislavské prevádzky Kolkovňa Eurovea a Kolkovňa River Park. V súčasnosti s počtom podnikov využívajúcich túto aplikáciu rastie aj počet užívateľov. Až 2 000 návštevníkov platí Qerkom v podnikom pravidelne, viac ako 2-krát do mesiaca. Vďaka implementovaniu pokladničných systémov PORTOS, Asseco BLUEGASTRO, Septim a Papaya POS budete môcť Qerko vyskúšať v nových prevádzkach na Slovensku.
(Zdroj: Zuzana Vrbová, PRime time; Pripravila: red.)
Zanechajte nám Váš dotaz