Podnikateľ Jakub Krejčík je vynálezcom Many
Praha, Admin – Hľadanie možností náhrad bežného stravovania je v súčasnej dobe obľúbeným spôsobom vedenia zdravého životného štýlu. Produkt, ktorý vytvoril vizionár zo susednej Českej republiky nie je obyčajným doplnkom stravy. Mana je navrhnutá v laboratóriu, založená na klinických štúdiách a vyrobená high-tech postupmi. Je to produkt zo start-upu mladého podnikateľa Jakuba Krejčíka, ktorý sa špecializuje na úplne nový odbor funkčných potravín. V Česku sa jedná o jedinečný projekt, ktorý však má, ako sa ukazuje, už teraz svoje miesto na trhu.
ZDRAVIE MOTIVÁCIOU
Za vznikom Many stojí osobný príbeh Jakuba Krejčíka (na obr. č. 1, 3), ktorý pôvodne pôsobil v úplne inom odbore, než je potravinárstvo. Všetko začalo pred niekoľkými rokmi, keď obaja jeho starí rodičia vážne ochoreli na onkologické ochorenie. V priebehu liečby riešil otázku, ako im pomôcť s príjmom potravy, pretože trpeli nechutenstvom a nemohli konzumovať pevnú stravu. Vtedy začal Jakub premýšľať nad tým, akú má jedlo moc a schopnosť ovplyvňovať naše zdravie. Jedným z dôvodov, prečo sa do projektu pustil, je tiež fakt, že Česká republika je neslávnou svetovou jednotkou v rakovine tráviaceho traktu. Na základe odporúčaní svetových výživových organizácií začal Jakub vyvíjať ľahko stráviteľnú potravinu, ktorá má presne dané množstvo stopových prvkov, minerálov, vitamínov a ďalších telu prospešných látok. Naopak, je zbavená všetkých nepotrebných látok. Jakubovou ambíciou bolo vyrábať stravu pre seba a svojich blízkych, ale reakcie okolia boli väčšie, než čakal, čo ho priviedlo k myšlienke začať v tomto odvetví podnikať. Sám Jakub Krejčík si za svojím produktom pevne stojí. Vyskúšal dokonca žiť na Mane celý mesiac. Po celý čas bol pod lekárskym dohľadom a ukázalo sa, že jeho produkt do bodky spĺňa jeho očakávania. Na značnú väčšinu surovín, ktoré sú na výrobu Many použité, má k dispozícii klinické štúdie, ktorých je celkom 44. Nedávno boli uskutočnené i klinické štúdie zamerané na glykemický index, ktoré ukázali, že Mana je drink s nízkou glykemickou a inzulinemickou hodnotou a v rámci kompletnej diétnej stravy je vhodnou náhradou stravy aj pre pacientov s cukrovkou.
MALÉ AMBÍCIE, VEĽKÉ VÝSLEDKY
Firma Heaven Labs s.r.o. bola založená v roku 2014 Jakubom a jeho dvoma spoločníkmi – chemikom Markom Humplom a marketérom Grigorim Vyatkinom. Počiatočné investície do výroby činili 100 tisíc českých korún. Peniaze nazhromaždil Jakub s priateľmi, s ktorými založil firmu Heaven Labs. Za celú dobu fungovania firmy nikdy nevyužili ponuky žiadnych investorov, ktorí chceli byť súčasťou firmy. Dokonca nikdy ani nemuseli využiť možnosť hypotéky. V roku 2015 investovali do výroby ďalšie dva milióny českých korún. Obrat činil v roku 2015 celých 23 miliónov korún a už v roku 2016 dosiahla firma obrat vo výške 51 miliónov českých korún. Predaj prebieha výhradne cez internet mojemana.cz. V kamenných predajniach ho spustiť neplánujú.
V súčasnosti má firma približne 20 zamestnancov, pričom všetci sú z radov priateľov a Mana nadšencov a sídlia v pražskej Uhříněvsi, kde produkty vyrábajú. Momentálne denne vyrobia 85 tisíc porcií jedla. Z toho približne 70 % predaja je v rámci ČR a 30 % poputuje do celej Európy.
SVET START-UPOV
V prípade väčšiny start-upových projektov sa všetko začína víziou a snom, ktorý sa buduje od piky. Nestávate sa niečoho súčasťou, ale tvoríte súčasť budúcnosti. A presne to cítiť aj zo spoločnosti Heaven Labs. Jej priestory v pražskej Uhříněvsi si nepredstavujte ako strohú chladnú továreň a presklené kancelárie s klímou. Vnútro priemyselného areálu je otvoreným open spacom, kde sa nachádzajú herné konzoly, gitara a gauče. Už to svedčí o tom, že start-upové spoločnosti nemajú len nápady, ale i srdce.
DOBYTIE EURÓPY
Po dobytí českého trhu zaútočila spoločnosť Heaven Labs so svojou super potravinou aj na ďalšie exportné teritória. O tom, že úspešné, svedčí fakt, že export oproti minulému roku narástol o úctyhodných 93 %. Svoje produkty predávajú po celej Európe. V Nemecku a Španielsku boli otvorené nové sklady a ďalšie sa plánujú vo Veľkej Británii. „V Nemecku sme pred pár mesiacmi otvorili nový sklad, čo sa prejavilo na rýchlosti distribúcie. Zákazník má produkt z lokálneho skladu druhý deň doma,“ dodáva k vývoju exportu Jakub Krejčík.
DOPRAVA ZDARMA PO CELEJ EURÓPE
Podiel zahraničných zákaziek tvoril minulý rok 19 % z celkového obratu 52 miliónov českých korún, v tomto roku sa už podiel exportu vyšplhal na 27 %. Obrat firmy sa pritom už len za prvý polrok 2017 dostal na rovnakú čiastku ako za celý minulý rok. Za enormný nárast môže v značnej miere zavedenie dopravy zdarma po celej Európe. „Doprava zadarmo nám otvorila dvere do všetkých Európskych štátov a odhalila pravý potenciál trhu. Na druhú stranu tiež odstránila prekážky nerozhodných zákazníkov nás vyskúšať. Aj keď sa to na prvý pohľad môže zdať ako nevýhodná stratégia, v raste je to optimálny globalizačný marketingový nástroj. Záleží na uhle pohľadu a ako má spoločnosť postavené priority,“ dopĺňa vynálezca Many a zakladateľ spoločnosti Jakub Krejčík.
DOBYTIE AMERIKY VO VÝHĽADE
Vzhľadom k tomu, že sa firme podarilo dostať na väčšinu európskych trhov, vyhľadáva ďalšie miesta, kde by mohla nájsť uplatnenie. Momentálne zaznamenáva rastúci záujem i z USA, kde pôsobí ich najväčší konkurent Soylent. Preto sa rozhodli obsadiť aj tento trh, kde si Mana vytvorila početný fanklub. „ V Amerike žije moja sesternica, ktorá nám s našimi aktivitami pomáha. V minulom roku sme tam založili firmu, a tak to chceme o krôčik posunúť a začať tam vyrábať,“ dodáva Jakub Krejčík. Ako sa ukázalo, tento cieľ bol zložitým procesom od samotného prvopočiatku a dosiahnuť ho nebolo vôbec ľahké. „Obchod s USA má svoje pravidlá a založenie pobočky podlieha administratívnym náležitostiam, ktoré musíme prekonať. Konkrétne teraz pracujeme na dokumente o transferových cenách, ktorý definuje funkciu firiem v jednej vlastníckej štruktúre. Všetko je pre nás nové, ale každým dňom sa pohybujeme smerom vpred,“ komentuje majiteľ Jakub Krejčík. Reálne bude možné Manu na americkom kontinente zakúpiť v druhom štvrťroku budúceho roka.
VÝVOJ SI VYŽADUJE ZMENY
Firma sa vďaka dobrým hospodárskym výsledkom venuje i rozrastajúcej firme ako takej a investuje do všetkých segmentov. „Tento rok škálujeme úplne všetko – výrobu, logistiku, riadenie firmy, jednoducho všetko upgradujeme. Bude pre nás dôležité extrémny nárast predaja ako firma ustáť. Museli sme si zaistiť v Uhříněvsi väčší sklad s novou výrobnou linkou a najali sme ďalších 15 zamestnancov. Doručovať náš produkt chceme vždy do 48 hodín, a tak musíme mať stabilnú a pevnú štruktúru, ktorá to dovolí. Máme tiež zákaznícku podporu v českom, nemeckom a anglickom jazyku, kde sa strieda šesť kolegov,“ povedal v rozhovore Jakub Krejčík.
(Zdroj: bott; Pripravila: Valéria Nagyová)
Zanechajte nám Váš dotaz