Sklo okúzľuje človeka už po celé stáročia
Bratislava, Admin, 1. 7. 2014 – Sochár a dizajnér skla Drahomír Prihel patrí ku tretej generácii sochárov, tvorcov voľnej sklenenej plastiky, ktorej rodiskom a v kreativite a vynachádzavosti nedostihnuteľnou doménou je Česko a Slovensko. Drahomír Prihel absolvoval v Česku základnú remeselnú sklársku prípravu. Rástol so sklom a zrástol s jeho vlastnosťami a záludnosťami tak prirodzene, ako máloktorý umelec. Syn sochára a sklár vyštudoval potom na Slovensku sochárstvo v odbore skla. Tieto podstatné vstupné hodnoty – českú a slovenskú tradíciu, remeselno-technickú a umeleckú prípravu spojil, stavil a vybrúsil do novej originálnej výtvarno-umeleckej hodnoty sklenenej plastiky a zaujal tak popredné miesto v prostredí, ktoré už takmer pol storočia udáva tón celému svetu.
Sklenená plastika Drahomíra Prihela je neopakovateľná v tom, že umocňuje práve tie vlastnosti skla, ktoré nemá žiadny iný materiál umenia – čírosť úplne odhaľujúcu vnútorný priestor a schopnosť horúceho tekutého skla zapúšťať do seba farbu podobne ako voda, syntetizuje dve protichodné koncepcie umenia – konštruktívnosť a lyrickú či dramatickú citovosť, pričom konštruktívnosť je vlastnosťou tvaru a emotívnosť vlastnosťou farby, integruje výrazový aparát skla, sochárstva a maliarstva, pričom vo vnútri skleneného sochárskeho tvaru dostáva maľba novú, v nijakej inej umeleckej forme nedosiahnuteľnú kvalitu – trojrozmernosť.
Odliaty a vybrúsený tvar sa správa racionálne, hoci v ňom zápasia sily snov a snáh so zákonmi logiky a hmoty. Z malej plôšky sa vypína, vzpína, vzdúva. Zadržaný pohyb, nahromadený dynamický potenciál mení rovné plochy na sférické, priamky hrán na jemne vypäté krivky a všetka tá navonok nerealizovaná potreba pohybu sa mení na vnútorný stav, ktorý v priehľadnom vnútornom priestore dáva podobu maliarskej farebnej kompozícii. Na rozdiel od iných umelcov skla, Prihel nepracuje s farbou skla, ale s farbou v skle. Číra hmota tvorí priestor v priestore a v jeho vnútri sa farba voľne vznáša, visí, plynie, vlní, tvorí rozpité línie, škvrny. Má najušľachtilejšie výrazové vlastnosti maliarskej techniky akvarelu, ale také možnosti, aké farbe nikdy nedala nijaká maľba a ani nijaký iný umelec: je oslobodená od podkladu, súčasne nehmotná aj trojrozmerná, interaktívna, spolupracujúca s vnímateľom a prostredím. Prepúšťa obraz prostredia a je viditeľná z ktoréhokoľvek jeho bodu, pričom sa jej prvky preskupujú, prestupujú, rozostupujú, zaostrujú, priesvitnejú – transformujú sa do vždy inej kompozície.
Technická a technologická dokonalosť, konštruktívnosť tvaru a poetickosť maľby sa spojili do originálnej, napohľad abstraktnej kompozície. Ale tá nie je abstraktná – zobrazuje sklom podobné sklu – zobrazuje to, čo prepúšťa aj zrkadlí svetlo, tečie, dovolí iným látkam plávať, či rozpúšťať sa medzi svoje molekuly, tvorí bubliny, bublinky, tuhne na chladnú číru lesklú hmotu – zobrazuje vodu, život v nej, na nej, z nej, zobrazuje nepolapiteľný vzduch. Okrem nich a nezdolného diamantu, niet na svete nič také, ako je sklo. Preto sa Prihelova sklenená plastika hlási vlastnosťami, obsahom a témou k týmto veľdielam prírody – k vode, k atmosfére a k hornine.
Sklo Drahomíra Prihela
Vskutku skutočné i tajomné. Sklenené sochy. Objekty. Kúzla. Oblúky a obliny vĺn a kvapiek vody. Ostré hrany kryštálov, lodí a lodných plachiet. Hroty zabodnuté do priesvitného času a priestoru. Diela elementárnych geometrických tvarov i čírej a farebnej sklenenej matérie. Sklenené opusy s vnútorným svetlom a koloritom. Z hľadiska tematickej inšpirácie sú to hory a vrchy, koráby a katamarány, sféroidy. V podobenstvách sú to ohromujúce metamorfózy. Premeny žeravého, tečúceho skla na chladné, presné tvary a objemy. V prírode sú: kryštály a malé drahé kamene. Vo svete umenia ľudí sú veľké sklenené šperky ušľachtilej matérie a náročných technológií tavenia, brúsenia, leštenia… Nielen pre tých, ktorí veria umeniu skla, to môžu byť a sú sklenené monštrancie. Môžu to byť, a sú to aj žezlá moci umenia. Atribúty krásnej elegancie a elegantnej krásy. Noblesy. Hodnoty.
Sklárska tvorba na Slovensku má svoju históriu i súčasnosť. V podobách úžitkového i umeleckého skla sa rozvíjala najmä v 20. storočí. Známe sú Lednické Rovne i sklárne na strednom Slovensku, z ktorých však niektoré zanikajú. Vysoká škola výtvarných umení v Bratislave vychovala od roku 1968 početnú množinu brilantných sklárskych osobností dnes už širokého generačného rozpätia a mnohorakých sugestívnych podôb a polôh sklárskej umeleckej tvorby. Moderné slovenské sklo má úspechy v Európe i vo svete. Tam sa dostal so svojím umením aj Drahoš Prihel. Jeho sklenené sochy a objekty tam, aj doma žiaria ako skutočné klenoty.
Sklo okúzľuje človeka už po celé stáročia.
Sklo okúzľuje človeka už po celé stáročia. Je najčarovnejším spomedzi všetkých materiálov, – povedal Dale Chihuly. Tak to cíti aj sochár Drahomír Prihel, ktorý sa radí medzi popredných autorov slovenského sklárskeho výtvarného umenia. Je skutočne dôstojným nasledovníkom toho najlepšieho, čo kedysi československé sklárstvo vo svete znamenalo. Spektrum jeho umeleckej tvorby siaha od nápojového skla mimoriadne elegantných tvarov, cez voľne tvarované hutné sklo, opticky brúsené sklené objekty až po sklené obrazy a interiérový dizajn. V jeho tvorbe sa snúbi osobitá filozofia sochára a výtvarného umelca so sklárskym majstrovstvom.
Opticky brúsené sklené objekty charakterizuje vedomá hra svetla a farieb – farebné prieniky zaliate do skla, dokonalý povrch sôch a neobyčajné vnútorné štruktúry odhaľujú malé, tajomné sklenené vesmíry skúseností, túžob a poézie. Vytvárajú osobitý hudobný akord v súzvuku svetelných lúčov, farebných tónov a tvarov – je to chrám obklopujúci srdce a dušu každého z nás. Chrám neobyčajne čistých, zvonivých tónov – umelecké diela Drahomíra Prihela, v ktorých nadobudli svoj tvar a novú dimenziu existencie také vety, ktoré by inak ani nebolo možné vysloviť.
Zo životopisu autora
Sochár a dizajnér skla, Drahomír Prihel je členom Spolku výtvarníkov Slovenska a Spoločnosti voľných výtvarných umelcov pri Slovenskej výtvarnej únii. Narodil sa 9. 9. 1956. Výtvarné štúdia: 1971-75 Stredná priemyslová škola sklárska, Kamenický Šenov /ČR/, 1982-87 Vysoká škola výtvarných umení, Bratislava, odbor sklárske výtvarníctvo, doc. A. Žačko. Svoje diela realizuje v bratislavskom ateliéri, spolupracuje so sklárňami v Novom Bore, Zlatne a Poltári. Od roku 1990 početné individuálne výstavy doma a v zahraničí: Bratislava, Liptovský Mikuláš, Bardejov, Rimavská Sobota, Komárno, Čuňovo-Danubiana, Kremnica, Modra, Trenčín Zvolen, Nitra, Moss /Nórsko/, De Lunteren /Holandsko/, Paríž, Káhira, Praha, Budapešť a iné. Zúčastňuje sa tiež na kolektívnych a spolkových výstavách. Jeho tvorba je zastúpená v galerijných a súkromných zbierkach: Slovenská republika, Česká republika, Rakúsko, Maďarsko, Holandsko, Nemecko, Nórsko, Dánsko, Francúzsko, USA, Egypt, Švajčiarsko, Juhoafrická republika. Drahomír Prihel sa venuje brúseným skleneným objektom, hutne modelovaným objektom, sklárskemu dizajnu, maľovaným taveným obrazom a vitráži, drevenej soche, soche v kove, maľbe – pastelom. Realizácie vitráží, sklenených objektov, osvetľovacích telies, cien a darov pre súkromné firmy, banky, súkromné domy.
(B. Bachratý, Z. Bartková, E. Dénesová, historik umenia, Foto: Autor, Pripravila Valéria Nagyová )
Zanechajte nám Váš dotaz