Peter Sasín: Prečo nevieme dodržať predsavzatia?
Bratislava, Admin – Koniec roka tradične patrí bilanciám našich úspechov a neúspechov v danom roku. Uvažujeme o tom, v čom sa budúci rok chceme zlepšiť, a tak si dávame predsavzatia. Medzi tie najčastejšie patria, že začneme po sviatkoch chudnúť alebo že prestaneme fajčiť. Častokrát nám však takéto predsavzatia vydržia len pár dní, prípadne týždňov a potom sa vrátime do zabehnutej rutiny. Peter Sasín, autor knihy Magická Vlna, tvrdí, že spravidla robíme aspoň jednu zo základných chýb v stanovovaní cieľov a predsavzatí.
1. Cieľ, ktorý nie je skutočne náš
Zamysleli ste sa niekedy nad tým, prečo naozaj chcete schudnúť, prečo naozaj chcete prestať fajčiť, prečo naozaj chcete mať viac peňazí? Jednou z najčastejších chýb je podľa Petra Sasína skutočnosť, že si nedávame ciele, ktoré by boli naozaj naše. „Ak človek tvrdí, že chce schudnúť, stále je možné, že to tak vnútorne necíti. Možno sa chce páčiť partnerovi, možno chce byť príťažlivý pre kolegov, možno chce mať dobrú postavu v lete. Veľakrát je to tak, že ide niekam na oslavu, takže potrebuje schudnúť do tej oslavy, aby pre ostatných vyzeral dobre. Možno sa aj on sám cíti trochu lepšie. Potom však oslava prejde a znova to nabehne naspäť. Veľakrát to zlyháva teda na tom, že si dávame ciele, ktoré chceme dosiahnuť kvôli niekomu druhému. Nepoznáme teda svoje vlastné ‚prečo‘, nemáme dostatočne silnú motiváciu,“ tvrdí P. Sasín a zdôrazňuje, že pri predsavzatiach je dôležité pochopiť a uchopiť svoj motív, motiváciu, prečo to chceme urobiť.
2. Nepresná formulácia
Náš jazyk obsahuje mnoho slov, ktoré používame pri formulácii cieľov, a pritom nám skôr škodia ako pomáhajú. Asi aj vám sa stalo, že ste si dávali ciele a predsavzatia formou: „Chcem mať viac…“, „Chcem vážiť menej…“, „Chcem byť lepší v …“ Práve v takejto formulácii sa ukrýva druhé nebezpečenstvo. Ak ste niekedy počuli o knihe alebo čítali knihu „Tajomstvo“, potom už určite viete, že hlavným motorom je naše podvedomie. A to pracuje s našimi želaniami doslovne.
„Ak je teda naším cieľom ‚mať viac peňazí‘, naše podvedomie nás počúva a snaží sa nám toto želanie čo najrýchlejšie splniť. V takom prípade človek s cieľom mať viac peňazí nájde na ceste 1 cent a pre naše podvedomie je tento cieľ splnený. Máme viac peňazí. Vtedy si povieme: ‚Nie, nie, nie, takto som to nemyslel…‘. Je veľmi dôležité byť čo najpresnejší v tom, čo pre nás znamená mať viac peňazí a podľa toho formulovať svoj cieľ,“ vysvetľuje Peter Sasín. Ten vo svojej knihe Magická Vlna nabáda čitateľa aj k tomu, aby pri stanovovaní svojich cieľov využíval všetky svoje zmysly. Potom napríklad si cieľ viažúci sa na väčšie množstvo peňazí môžeme predstavovať v rovine, že slobodne cestujeme po svete a do detailov si predstavujeme ako nás slnko hreje na pokožke, čašník nám podáva obľúbený nápoj, ako tento nápoj vonia, chutí, je chladený alebo horúci, predstavujeme si ľudí, ktorí sú s nami, čo majú oblečené, o čom sa rozprávame. „Naše podvedomie nás vedie od jedného splneného cieľa k druhému, preto je dôležité ich formulovať čo najpresnejšie,“ dodáva P. Sasín.
3. Vyjadrujeme to, čo nechceme
Predstavte si, že prídete do reštaurácie a čašník sa vás spýta, čo chcete. Ak by ste mu povedali: „Nechcem vyprážané mäso, ani cestoviny, ani polievku.“ Keď vám potom čašník prinesie tatarský biftek, bude to to, čo ste chceli? Alebo budete spokojný s tým, že splnil vaše prianie a nepriniesol to, čo ste nechceli? Naše podvedomie je ako čašník, len s tým rozdielom, že nerozumie, že toto nechcete.
„Tretím z najčastejších dôvodov je to, že ľudia vyjadrujú väčšinou to, čo nechcú. Napríklad nechcem byť chudobý, nechcem byť chorý, nechcem mať nadváhu a podobne. Lenže naše podvedomie nerozumie záporu ‚ne-‘ a dokáže si predstaviť len obraz, ktorý mu dávame. Keď mu teda poviem, že nechcem byť chudobný, tak ten obraz je v danom momente tá chudoba a naše podvedomie nevie vygenerovať odraz hojnosti a bohatstva,“ vysvetľuje Peter Sasín.
Od Nového roka …
Ak si fajčiar zvykne hovoriť známu vetu: „Od Nového roka nefajčím,“ potom už jeho fokus je zlý, zameraný práve na činnosť, ktorú nechce vykonávať. „Človek sa musí zamerať na obraz, ktorý nie je spojený s fajčením. Na pozitívny cieľ,“ odporúča autor knihy Magická Vlna a dodáva: „Rozmýšľajte o predsavzatí na tzv. hlbokej úrovni a odpovedajte si na otázky, čo pre vás znamená prestať fajčiť a čo pre vás znamená fajčiť naďalej. Potom uvažujte nad tým, čo začnete robiť namiesto toho. Podvedomie vie, že trávi určitý čas s niečím, na čo bolo navyknuté a vy mu potrebujete dať nový návyk.“
Zadať cieľ a dosiahnuť ho nie je také ľahké, ako to znie. Často sa nedostaneme nikam bez ohľadu na to, ako veľmi sa snažíme. Keď autor bestsellerov Peter Sasín pozoroval, ako jeho klienti bojujú s podobnými ťažkosťami, využil svoje skúsenosti trénera neurolingvistického programovania a vytvoril program, ktorý pomáha ľuďom dosahovať svoje sny.
V knihe Magická vlna predstavuje Peter Sasín svoj model M.A.G.I.C. Reality CreatorTM. Ukáže čitateľovi, ako vďaka tomuto procesu môže zmeniť svoje podvedomé presvedčenia, zbaviť sa strachu, ktorý stojí v ceste jeho úspechu a urobiť zásadné a trvalé veci vo svojom živote. S využitím cieľov a príkladov zo života naučí lepšie definovať svoje ciele, preskúmať najhlbšie hodnoty a objaviť prirodzený talent, ktorý nás dovedie bližšie k triumfu.
Peter Sasín vo svojej novej knihe dáva čitateľovi presný návod, ako si splniť svoje ciele a predsavzatia a hovorí: „Vždy je dobrý čas na predsavzatie. Vnímam, že veľa predsavzatí sa koná hlavne v decembri a potom dlho, dlho nič. Ľudia, ktorí dosahujú svoje ciele, si vytvorili návyk dávať si záväzky, predsavzatia a ciele po celý rok. Vždy je na to dobrý čas!“
Autor už v úvode knihy zdôrazňuje, že plniť si sny a ciele môžeme zábavnou formou, tak ako v detstve, keď sme sa učili chodiť. Deti vidia, že to ide, pretože dospelí okolo nich chodia. Deti vykročia, padnú na zem, znova sa postavia a vykročia opäť. Je to pre nich hra a zábava. Neviažu sa na to, že teraz spadli a už sa im to nikdy nepodarí. Vidia okolo seba len pozitívne príklady a vytrvajú, kým sa im to nepodarí. Táto hravá forma je aj cestou, ktorú opisuje v Magickej Vlne Peter Sasín: „Nemám rád slovo ‚skúšať‘. Evokuje pocit, že sa to nemusí podariť. Oveľa radšej mám slovo ‚experimentovať‘, pretože pre mňa znamená, že nech bude výsledok akýkoľvek, prinesie nám potešenie a túžbu pokračovať v experimentovaní ďalej.“
„Kniha naučí čitateľa používať to, čo už má, aby dosiahol všetko, čo chce. Nechcem od neho, aby spisoval svoje ciele, pretože z nich sa stávajú len výhovorky, ktorými odďaľujeme svoje šťastie,“ hovorí P. Sasín. Model Vlny vznikol pri pozorovaní prírody – morských vĺn na pobreží. Už v úvode knihy ponúka autor možnosť zvoliť si, či chce byť človek bojovníkom, vznášačom alebo surferom a zároveň upozorňuje, že naše podvedomie môže byť nastavené nesprávnym spôsobom. Tejto vnútornej premeny sa vraj nemusíme báť, ak prestaneme „skúšať“, ale začneme experimentovať, tak sa pri tom pravdepodobne dobre zabavíme.
„Realitu si vytvárame svojimi myšlienkami. Ak je niekto presvedčený, že ľuďom sa nedá veriť, neuvidí nič iné než dôkazy podporujúce toto presvedčenie,“ vysvetľuje dôležitosť našich myšlienok autor a dodáva: „Keď sa ľudia príliš oddávajú pozitívnemu mysleniu, často sa nič nezmení. Podstatou môjho modelu je, naopak, úprimnosť a jasný zámer. Od čitateľov žiadam len zvedavosť a otvorenú myseľ, aby mohli experimentovať s novými myšlienkami. Slová majú moc ovplyvniť naše činy.“
Knihu Petra Sasína s pôvodným názvom Waves of Magic preložil do slovenčiny Michal Zidor. „Stál som pred voľbou, či knihu preložím sám alebo to zverím do rúk niekoho iného. Zvolil som si druhú možnosť. Pre mňa by to bolo ako písať knihu nanovo. Bol som však súčasťou procesu a preklad som kontroloval, aby bolo všetko v poriadku,“ hovorí o tejto skúsenosti P. Sasín.
Peter Sasín
Peter Sasín je certifikovaným trénerom neurolingvistického programovania. Je tvorcom metód, ktoré pomáhajú ľuďom rýchlo dosahovať skvelé výsledky, meniť svoje návyky a presvedčenia o svete a sebe samom a objaviť, kým v hĺbke duše sú. Špecializuje sa na semináre pre dosahovanie vrcholových výsledkov a zmenu vnútorných presvedčení v priebehu niekoľkých minút. Medzi jeho klientov patria najúspešnejší podnikatelia, profesionálni športovci, umelci a mnohí ďalší. Jeho rady sú k dispozícii v bezplatnej aplikácii NLP akadémia, na seminároch, v knihách a na audio CD.
(Zdroj: Andrea Čurná, woowoo; Pripravila: red.)
Zanechajte nám Váš dotaz