Testovanie webov pomôže konverziám aj použiteľnosti

Bratislava, Admin, 4. 7. 2014 – Optimalizácia webu z pohľadu užívateľskej prívetivosti a použiteľnosti môže výrazne pomôcť k lepším výsledkom, či už ide o priame konverzie, či o zlepšenie vnímania značky. Dôležitým pomocníkom v tomto ohľade je uživateľské testovanie, ktoré ale paradoxne firmy podceňujú. A stáva sa to nielen na Slovensku, ale aj v zahraničí.

Podľa prieskumov spoločnosti Ascend2 len 6 % spoločností dôkladne testuje svoje webové stránky. 41 % ich testuje čiastočne, 53 % ich netestuje vôbec. Viac ako polovica spoločností však testuje len interne, 41 % kombinuje interné testovanie s outsourcingom a len 8 % zveruje testovanie externej agentúre.

Kockate hlavy IMG_9544 zm

Užívateľské testovanie môže výrazne zlepšiť webové stránky s ohľadom na použiteľnosť, prívetivosť a aj zaistenie požadovaných výsledkov. Pri plánovaní využitia webových stránok firmy najčastejšie žiadajú aby zaisťovali nové leady (60 %) a prispievali k zvýšeniu návštevnosti (50 %). Ďalšie ciele sú zvýšenie zapojenia návštevníkov (42 %), zvýšenie predajov (35 %) a posilnenie pozície značky (32 %).

Práve dôkladné testovanie stránok umožňuje výrazne prispieť k zvýšeniu uvedených cieľov. Priateľské a ľahko použiteľné stránky prispievajú k lepšiemu vnímaniu značky. Správne použitie aktívnych prvkov, farieb a procesov vedie k zvýšeniu predajov a správna voľba obsahu s funkčnosťou môže výrazne prispieť k vyššiemu zapojeniu návštevníkov.
Užívateľské testovanie (UX)
Užívateľské testovanie umožňuje zistiť ako skutočne užívatelia vnímajú váš web a či plní ich očakávanie. Dokáže odhaliť problémy, ktoré užívateľom stoja v ceste pri výbere produktov či služieb. Pomôže odstrániť prekážky, na ktoré zákazník či návštevník môže naraziť. Výsledkom užívateľského testovania je lepšie použiteľný web, ktorý lepšie plní na neho kladené požiadavky.

Effectix zm

Čím rýchlejší, efektívnejší a príjemnejší bude užívateľský zážitok (user experience alebo UX) s webom, tým príjemnejší a pozitívnejší bude užívateľov pocit či skúsenosť so značkou. Aby bol tento proces čo najlepší, o to sa stará UX konzultant. A slúži mu k tomu proces užívateľského testovania.

Predmetom testovania je samotná webová stránka či eshop, ktorý musí spĺňať pravidlá použiteľnosti, aby bol docielený ideálny užívateľský zážitok.

Testovať môžete už na začiatku vývoja celého webu. Poslúži k tomu wireframe i funkčný prototyp webu. Ďalšie testovanie je vhodné na beta verzii, ešte pred spustením webu do ostrej verzie. Testovať môžete i plne funkčný, už existujúci web. Môžete odhaliť niektoré zásadné nedostatky a dodatočne ich napraviť. Viac o užívateľskom testovaní sa môžete dozvedieť na www.effectix.com.

(Daniel Dočekal, Effectix.com, s. r. o., Foto: Zo súťaže Kockaté hlavy)

Zanechajte nám Váš dotaz

Vaša emailová adresa nebude publikovaná


*