M. Sedlák z Lomtec.com: Kvalita je náš cieľ
Admin, 15. 05. 2013 - Pôvodne chcel byť vedcom. Študoval geografiu a kartografiu, zaujímali ho sídelno-geografické zákonitosti krajiny. Už počas štúdií sa však nechal zlanáriť do možno o niečo atraktívnejšieho IT biznisu a pozíciu hĺbavého akademika
vymenil za top manažérsku stoličku. MIROSLAV SEDLÁK (38) je dnes úspešným obchodným riaditeľom spoločnosti Lomtec.com, renomovanej IT spoločnosti, ktorá pôsobí na trhu viac než 13 rokov.
Pravdupovediac si vás ako vedca neviem predstaviť. Považujem ich za hĺbavých introvertov s plachým pohľadom, pričom vy ste sebaistý, akčný muž a extrovert.
„Som extrovert, áno, ale to sa nevylučuje. Humánna geografia je tiež o pravidelnom stretávaní sa a kontakte s ľuďmi, jej súčasťou je napríklad podrobná charakterizácia miest, využívanie GIS, demografické prognózy a podobne. Ide o vedný odbor s reálne aplikovanými výsledkami, ktorými môže byť napríklad rozhodnutie, kde vybudovať priemyselný areál alebo na základe analýzy migrácií obyvateľstva do miest určenie efektívnejších hraníc jednotlivých regiónov. Geografické analýzy často pomáhajú aj pri výskume chudoby či rozvoji cestovného ruchu. Učili sme sa všetko od geológie, geomorfológie, meteorológie cez fyzickú geografiu, sídelnú geografiu až po ekonomickú geografiu a kartografiu. Profesor Krcho nám často hovorieval: ´Je dôležité pochopiť systém a väzby medzi prvkami v systéme, a potom sa uplatníte kdekoľvek.´ Ja dodávam, že úspešne.“
Cesta k IT bola teda prirodzená?
„Postupom času som sa začal čoraz viac špecializovať na sídelnú geografiu a posledné dva roky na škole ma zaujali najmä geografické informačné systémy. K mojej prvej práci v IT som sa v roku 1997, ešte počas štúdia na VŠ, dostal prostredníctvom kamaráta. Pôsobil som v dobre fungujúcej IT firme v rodnom Kežmarku. Začal som pracovať ako dátový pracovník a postupom času som prešiel na pozíciu analytika.“
Na západné Slovensko ste sa však vrátili a skončili ako obchodný riaditeľ.
„Na západné Slovensko som prišiel kvôli manželke, vtedy budúcej. Vedel som, že keď chcem byť s ňou, musím zmeniť mesto i zamestnanie. Deväť rokov som robil v trnavskej firme, zaoberajúcej sa geografickými informačnými systémami. Robil som projektového manažéra, potom klasického obchodného manažéra, neskôr obchodného riaditeľa a šéfa divízie Public. Firma úspešne napredovala. V tom čase sme už zamestnávali viac ako 70 ľudí vo viacerých pobočkách, napríklad aj v Dubaji. Tú časť môjho profesijného života považujem za mimoriadne dôležitú pre ďalšie napredovanie.“
A potom to prišlo – dostali ste ponuku do veľkej nadnárodnej spoločnosti so sídlom v Bratislave.
„Na základe skúseností a dosiahnutých zručností som dostal ponuku stať sa šéfom obchodu v divízii Public v nadnárodnej IT spoločnosti. Po dlhých rokoch v jednom kolektíve som v roku 2008 vyhodnotil, že je čas na zmenu. Ponuka bola lákavá, šlo o nadnárodnú firmu v tom čase s viac ako 300 zamestnancami, rozbiehali sa tam veľké európske projekty. Neváhal som a neľutujem. Prvýkrát som privoňal k veľkým IT projektom, k ich príprave, filozofii, pravidlám.“
Výhru ktorého tendra, čo šiel už vo vašej réžii, si najviac ceníte?
„Prvé projekty OPIS-u na katastri, to si cením najviac. Musím však zdôrazniť, že v tomto biznise nikdy nejde o úspech jedného človeka, vždy je to o celom tíme ľudí a ja som bol „iba“ jedným kolieskom v celom dobre fungujúcom súkolí.“
Napriek tomu ste aj z tejto zaujímavej pozície v nadnárodnej firme odišli. Čím vás presvedčila ponuka od Lomtecu?
„Pochopil som ako funguje veľká firma, vzťahy, ale cítil som, že to nie je to, čo naozaj hľadám a keď prišla zaujímavá ponuka, tak som sa po dlhšom rozmýšľaní rozhodol vrátiť sa do menšej firmy. Vedel som, že Lomtec.com je v segmente IT rešpektovaná firma s bohatou históriou a množstvom úspešne zrealizovaných projektov. Skúseností v oblasti negociácií, jednania mám dosť, kontakty tiež. Postupne som sa postretával s kľúčovými zákazníkmi spoločnosti, aby som zistil, v akej je spoločnosť kondícii, a dnes môžem s určitosťou povedať, že má obrovský potenciál a priestor pre rast a efektívnosť v najbližších rokoch. Spolu s výkonným riaditeľom spoločnosti, Mirom Ličkom plánujeme nielen najbližšiu budúcnosť, ale najmä to, kde bude firma o päť až desať rokov. Máme dostatok skúsených a pracovitých ľudí, prepracovanú technológiu a ponúkame kvalitné projektové riešenia s vysokou pridanou hodnotou. Je len logické, že vďaka tomuto pozadiu a novému obchodnému prístupu už prichádzajú viaceré zaujímavé projekty.“
Akých má teda Lomtec.com klientov?
„Aj naďalej chceme oslovovať komerčný sektor, v ktorom už dlhé roky úspešne pôsobíme. Len pre ilustráciu, medzi zákazníkov Lomtec.com patrili alebo patria napríklad Vienna Insurance Group, Scania Italy, United Nations Devlopment Group, Slovenská sporiteľňa, Komunálna poisťovňa, KOOPERATIVA poisťovňa, Lenovo Slovensko, Lesy SR, Transpetrol, Národná rada Slovenskej republiky, Ministerstvo obrany SR, a mnohé ďalšie významné spoločnosti a štátne inštitúcie. (Viac na www.lomtec.com/referencie.)
S našimi existujúcimi zákazníkmi pravidelne komunikujeme, snažíme sa nachádzať nové témy a možnosti pre ich ďalší rozvoj a napredovanie. Našou ambíciou a obchodnou stratégiou je aj účasť na verejných a štátnych zákazkách. Po trinástich rokoch tvrdej práce a skvelých referenciách pre klientov z komerčnej sféry to považujeme za prirodzené.“
Čo výnimočné budete v konkurencii zabehaných hráčov, ktorí sa už dokážu vo verejnom sektore a najmä jeho kuloároch pohybovať, vedieť ponúknuť?
„Po prvé kvalitu. Našou výhodou je fakt, že za sebou máme spomínaných 13 rokov kvalitnej práce v komerčnom sektore, kde nikto nikomu nič neodpustí.
Po druhé efektívne, kvalitné a hlavne fungujúce riešenia. Vieme sa správne pýtať na to, čo zákazníci presne potrebujú a k tomu im nájsť veľmi pekné a cenovo výhodné riešenia. Práve oblasť verejnej správy je dnes tlačená k tomu, aby šetrila a fungovala maximálne efektívne. Lomtec.com má riešenia a produkty, ktoré dokážu usporiť verejnej správe potrebné financie.
A po tretie všestrannosť. Nielenže vyvíjame produkty na mieru, ale vieme ich aj nainštalovať a odškoliť k tomu zamestnancov svojich klientov a starať sa o nich aj po implementácii v rámci servisnej podpory.
Výnimoční sme skrátka v tom, že našou stratégiou rozhodne nie je zavádzanie klientov o kvalite, možnostiach a cene. Filozofiou Lomtec.com je a bude pristupovať ku zákazníkovi maximálne seriózne a pripraviť mu riešenie šité na mieru pri zohľadnení jeho interných procesov. Nehovoriac o flexibilite, tá je samozrejmosťou.“
A keby za vami klient prišiel, že riešenie, čo ste vyvinuli, je síce skvelé, ale jeho zamestnanci by potrebovali ešte jedno školenie, na ktoré však nie sú v rozpočte peniaze?
„Povedal by som mu – Jasné, urobíme ešte jedno školenie. Keď viem, že spolupráca pokračuje, má rozvoj, tak sa nebudem hrať na nejakých 500 EUR, ale dám dva dni školenia navyše. Pre nás nie je veta – ´Spokojnosť zákazníka je na prvom mieste´ – frázou.
Už dlhé roky poskytuje Lomtec.com služby aj klientom v zahraničí. Aké sú tam vaše plány?
„Z hľadiska obmedzenej veľkosti slovenského trhu je celkom prirodzené, že obraciame svoju pozornosť aj na zahraničie. Máme za sebou zrealizované projekty pre klientov v USA, Veľkej Británii a Taliansku. Našim cieľom do budúcnosti je obchodný prienik spoločnosti Lomtec.com v rámci krajín V4. Ide o krajiny, ktoré sú nám najbližšie. Máme podobnú históriu, potýkame sa s rovnakými problémami a pred sebou máme podobné ciele, ktoré dokážeme riešiť spolu s našimi tamojšími partnermi. Môžem povedať, že už teraz máme reálne rozbehnuté viaceré zaujímavé aktivity najmä v ČR.“
Je zrejmé, že máte prehľad o svojich mnohých rokoch dopredu.
„Je pravda, že cez týždeň si ma rodina príliš neužije. Každopádne víkendy trávime spoločne, v nedeľu sme pravidelne na vychádzkach v okolitých lesoch. Veľkým relaxom je pre mňa hokej, od mladosti som ho hrával dva až trikrát týždenne. Zo zdravotných dôvodov však musel hokej ustúpiť do úzadia a v poslednom čase sa stále viac a viac venujem golfu, ktorý hrávam už niekoľko rokov a viem si pri ňom vždy maximálne oddýchnuť.“
Všeobecne sa hovorí, že golf je dobrý pre biznis, v reále však topmanažéri tvrdia, že na golfe nikdy biznis neurobili.
„Pretože biznis sa nerobí na golfe, ale pred ním a po ňom (úsmev). Je to najmä o utužení vzťahov, spoznávaní sa, pretože ako človek reaguje pri krízovej situácii na ihrisku, tak reaguje aj v biznis živote. Inak podľa mňa je úplne jedno, aký šport robíte, dôležité je ako viete komunikovať s ľuďmi ako ich dokážete presvedčiť o výnimočnosti a správnosti vami prezentovaných riešení. Aj keď je pravda, že si už ľudí na stretávanie vyberám a niektorým sa vyhýbam, a to aj v rámci biznisu.“
Dá sa to, ak chce byť človek úspešný?
„Dá. Manželka mi hovorí, že som veľmi ctižiadostivý, že až priveľmi. Je pravda, že keď sa zatnem, tak idem. Dokážem sa akčne, veľmi rýchlo rozhodovať, som krízový manažér, v krízach zaberám ešte viac. No vzťahy musím mať vyčistené. Možno si niekedy kvôli tomu ´nabijem hubu´, no maximálne preferujem úprimnosť, otvorenosť, a to aj v rámci biznisu. Samozrejme, že nie som idealista, ale aspoň z mojej strany hrám vždy čistú, otvorenú hru.“
(vn)
Zanechajte nám Váš dotaz