Expandujete do zahraničia? Len dobré meno nestačí

Bratislava,  Admin – Veľa podnikateľom sa podarí dosiahnuť na slovenskom trhu maximum veľmi rýchlo, hlavne tým, ktorí sa neboja odlíšiť, robia biznis poctivo a k tomu všetkému majú originálny nápad. Aj preto sa rozhodnú pre založenie novej firmy v Českej republike, Maďarsku či v Poľsku. Sú to najbližšie trhy, ktoré majú potenciál a v mnohom sme si s okolitými krajinami podobní. Na čo by ste si však mali dávať pozor pri expanzii na nové trhy?

Nebojte sa investícií

Nový trh ponúka nielen veľa príležitostí, ale vyžaduje aj množstvo investícií. Nebojte sa ich pokryť z pôžičky, ak ste presvedčený o tom, že uspejete. Síce na Slovensku máte už vybudované viac ako slušné meno, no stačí prejsť pár kilometrov za hranice a ľudia tam o vás ani nepočuli. Získať si ich priazeň bez toho, aby ste investovali a získali si ľudí na svoju stranu, je prakticky nemožné. To by ste museli mať taký super produkt ako Uber alebo automobil Tesla, ktoré si robia reklamu samé.

Nebojte sa reklamy

Aj keď máte lepší výrobok ako konkurencia, nespoliehajte sa na to, že kvalita sa predá sama. Práve naopak, horšie produkty s lepšou reklamou valcujú tie, ktoré sú kvalitnejšie. Prečo? Pretože zákazníci nenakupujú racionálne, rozhodujú sa na základe emócií. A práve ich pocity dokáže reklama zasiahnuť a ovplyvniť vo váš prospech. Reklame sa môžete vyhnúť iba v dvoch prípadoch – ak máte jedinečný svetový produkt, alebo nechcete uspieť.

Vzťahy so zákazníkmi a partnermi

Vzťahy ovplyvňujú aj to, ako vás budú ľudia vnímať. Ak máte reštauráciu a zákazník je nespokojný s jedlom, neodnesiete ho preč a nepoviete mu, že ho nemusí platiť. Teda môžete to urobiť, ak chcete, aby o vás hovoril v zlom. Ak chcete, aby o vás povedal v dobrom aj svojim známym napriek tomu, že dostal zlé jedlo, odneste mu tanier, prineste nové jedlo a dajte mu fľašu Mrva a Stanka ako odškodné. Zlý pocit prebijete dobrým a dostanete za to ešte aj dobré referencie. A práve ľudia robia tú najdôležitejšiu reklamu, pretože ich slovo má silu.

(Tomáš Turek; Foto: Shutterstock – Seocentrum; Pripravila: Valéria Nagyová)

Zanechajte nám Váš dotaz

Vaša emailová adresa nebude publikovaná


*