Lidl nás už 15 rokov inšpiruje k zmenám pre lepší život  

BRATISLAVA/ADMIN – Za jeden a pol dekády sa toho zmenilo veľa, nie však diskontná povaha Lidla. Vtedy aj dnes ponúka svojim zákazníkom čerstvé a kvalitné produkty za výhodné ceny s dôrazom na privátne značky.V pondelok 9. septembra 2019 oslávil Lidl 15 rokov od otvorenia svojich prvých predajní na Slovensku.  V tento deň zároveň symbolicky otvoril v bratislavskom Poluse svoju v poradí 137. predajňu.

Lidl prišiel na slovenský trh ako posledný z veľkých potravinových reťazcov a v tom čase bol pre bežného slovenského zákazníka takmer neznámy. Dnes je pre mnoho Slovákov správnou voľbou, čoho dôkazom je 95 % penetrácia zákazníkov.

Lidl získal za 15 rokov viac ako 150 rôznych ocenení od zákazníkov aj odborníkov. Je 11-násobným Obchodníkom roka, dlhodobo najlepšie so zákazníkom komunikujúcou spoločnosťou a má desiatky rôznych ocenení za najlepší pomer kvality a ceny.

Investície

Lidl od svojho vstupu na trh investoval na Slovensku v priemere 50 000 000 € ročne, nikdy pritom nedostal žiadnu štátnu podporu či úľavu na daniach. Naopak, na Slovensku zaplatí ročne desiatky miliónov eur na daniach. Lidl je tiež štvornásobným držiteľom ocenenia Daňovník roka, ktoré udeľuje Finančná správa.

Sortiment

Jedným z pilierov obchodného modelu Lidla sú vlastné značky, teda produkty vyrobené exkluzívne pre tento reťazec. Diskont takýmto spôsobom dokáže zákazníkom ponúknuť výhodnejšiu cenu ako pri značkových výrobkoch a tiež má väčší dosah na kontrolu kvality. Lidl aktuálne zákazníkom ponúka viac ako 200 privátnych značiek (ako napr. Alesto, Bluedino, Cien, Combino, Crivit, Dulano, Esmara, Fin Carré, Freeway, Lupilu, Pikok, Pilos, Saguaro, W5), ktorých podiel na celkovom sortimente dosahuje 80 %.

Lidl sa zároveň sústredí na predvýber produktov, v stálom sortimente ich má približne 2000, čím zákazníkom šetrí čas. Rôzne prieskumy totiž potvrdzujú, že zákazníci si nechcú vyberať z množstva rovnakých výrobkov, ktoré sa navzájom odlišujú v podstate iba svojim obalom. Zákazník aj vďaka tomu, že nemusí dlho blúdiť medzi regálmi ušetrí v Lidli na každom nákupe v priemere až 15 minút v porovnaní s nákupom v iných vybraných reťazcoch.

Lidl ročne predá v priemere státisíce kusov z každého produktu a denne do svojich predajní vozí milióny kusov výrobkov. Žiaden produkt teda neleží dlho na pulte a aj preto Slováci opakovane zvolili Lidl za jednotku v čerstvosti. Všetky produkty predávané v Lidli musia spĺňať prísne kvalitatívne štandardy, ktorých dodržiavanie obchodný reťazec viacstupňovo kontroluje.

Podpora slovenských dodávateľov

Lidl je pre zákazníkov dostupný v 29 krajinách a ako medzinárodne aktívna skupina využíva rôzne synergie vrátane objednávania niektorých tovarov vo veľkých objemoch, čo má priaznivý vplyv na cenu pre zákazníka. Najdôležitejším kritériom je však splnenie prísnych kvalitatívnych štandardov. Ako spoločnosť pôsobiaca na Slovensku však Lidl prirodzene má záujem podporovať slovenských dodávateľov a podniká v tomto smere konkrétne kroky.

Dodávatelia zo Slovenska zaviezli v obchodnom roku 2018 takmer 30 % potravinového tovaru pre Lidl, čo zároveň tvorilo najväčší podiel na celkovom závoze. Druhú priečku obsadili firmy z Českej republiky (23 %) a tretí v poradí boli Nemci (19 %). Lidl Slovenská republika taktiež neustále medziročne zvyšuje hodnotu tovarov od dodávateľov so sídlom v Slovenskej republike pre vlastné predajne (aktuálne viac ako 232 000 000 €, nárast za dva roky o 43 %) a taktiež určených na export na pulty Lidl predajní v zahraničí (aktuálne takmer 53 000 000 €, nárast za dva roky o viac ako 41 %). Rastie aj počet slovenských dodávateľov, ktorých má Lidl viac ako 170.

Diskontný reťazec tiež dlhodobo realizuje viacero projektov určených na podporu slovenských dodávateľov. Všetky z nich pritom platia vo všetkých 137 jeho predajniach na Slovensku, čím sa odlišujú od viacerých iných podobných iniciatív. Lidl v roku 2017 rozšíril svoju ponuku o tematický týždeň „Vyrobené na Slovensku“ a každý týždeň ponúka zákazníkom „5 cenových hitov zo Slovenska“. Lidl oslovil slovenských dodávateľov výzvou „Dajte o sebe vedieť“, ktorú komunikoval aj prostredníctvom Ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky, ako aj dodávateľských komôr. Lidl má nastavenú pozitívnu diskrimináciu – v prípade viacerých identických ponúk vždy uprednostní slovenského dodávateľa pred zahraničným.

Predajná sieť

Kým na začiatku svojho pôsobenia bol Lidl prítomný v 14 slovenských mestách (Banská Bystrica, Bratislava, Dubnica nad Váhom, Hlohovec, Martin, Nitra, Partizánske, Prievidza, Ružomberok, Senica, Šamorín, Štúrovo, Žiar nad Hronom, Žilina), dnes má na Slovensku 137 predajní v 93 mestách, tri logistické centrá, centrálu a outlet spotrebného tovaru.

V aktuálnom obchodnom roku (marec 2019 – február 2020) otvoril diskont zatiaľ tri nové predajne (Košice, Bojnice, Bratislava – Polus). Do konca aktuálneho kalendárneho roka pribudnú ešte predajne v Krompachoch a Trenčíne. Znamená to, že pôjde o expanzne najsilnejší rok za ostatných šesť rokov.

Spoločenská zodpovednosť          

Lidl doteraz na Slovensku realizoval spoločensky zodpovedné projekty v hodnote viac ako 8 500 000 €. Diskont sa tým snaží vrátiť Slovensku časť zo svojho úspechu a zachovať našu krajinu pre ďalšie generácie aspoň v takom stave, ako ju poznáme my. Všetky svoje aktivity realizuje pod heslom „Na ceste k lepšiemu zajtrajšku“.

Projekty

Lidl sa projektovo sústredí na dve základné oblasti: životné prostredie a zdravý rozvoj detí. Od roku 2012 realizuje reťazec projekt „Voda pre stromy“, v rámci ktorého spolu so svojimi zákazníkmi vysádza mladé stromčeky v Tatrách uvedomujúc si vplyv človeka na klimatické zmeny. Doteraz sa podarilo v Tatrách vysadiť viac ako milión stromčekov. Ďalším z environmentálnych projektov bola súťaž pre školy v recyklácii PET fliaš, pričom Lidl túto tému otvoril podstatne skôr než sa ňou začal zaoberať štát. Do Ekohry sa zapojili stovky škôl, státisíce ľudí a výsledkom bolo takmer osem miliónov vyzbieraných plastových obalov od nápojov v priebehu niekoľkých týždňov.

Lidl dlhodobo prispieva k skvalitňovaniu zdravotnej starostlivosti o vážne choré malé deti. V rámci projektu „Dobré rozprávky“ každý rok venuje život zachraňujúce prístroje všetkým pôrodniciam umožňujúcim bezplatný pôrod. Doteraz sa podarilo slovenské nemocnice podporiť stovkami prístrojov v hodnote viac ako 3 500 000 €. Každý týždeň navyše reťazec pomáha jednému vážne chorému dieťaťu vo veku 0 – 3 rokov zakúpením potrebných pomôcok, preplatením rehabilitácii či inou formou. Lidl je tiež exkluzívnym partnerom Roka prevencie, ktorý vyhlásilo ministerstvo zdravotníctva. Nemenej dôležité je, aby deti trávili svoj voľný čas zmysluplne a zdravo, preto Lidl doteraz postavil v slovenských mestách štyridsať ihrísk Žihadielok v hodnote 3 500 000 €. Reťazec sa tiež angažuje v podpore vzdelávania a športu žiakov základných a stredných škôl. Lidl taktiež podporuje mnohé dobrovoľnícke aktivity svojich zamestnancov.

Správa o trvalej udržateľnosti

Spoločenská zodpovednosť však nie je iba o projektoch orientovaných na komunity, vplyv firmy je oveľa širší a komplikovanejší. Lidl si to v plnej miere uvedomuje a preto sa rozhodol zverejňovať rozsiahle správy o trvalej udržateľnosti a priebežne zverejňovať plnenie stanovených cieľov. Správy sú zostavované na základe najpoužívanejšej medzinárodnej metodiky GRI, auditované externou spoločnosťou a o ich obsahu nerozhoduje manažment reťazca, ale jeho stakeholderi (zákazníci, zamestnanci, dodávatelia, zástupcovia vládneho a mimovládneho sektora a pod.), s ktorými spoločnosť vedie pravidelný dialóg. V rámci tohto reportingu si Lidl stanovuje konkrétne a merateľné ciele.

Zodpovednosť s ohľadom na sortiment

Lidl má stanovené konkrétne ciele v oblasti trvalej udržateľnosti svojho sortimentu privátnych značiek.  V stálom sortimente Lidl Slovenská republika sa nachádza približne 2000 produktov, pričom podiel vlastných značiek dosahuje 80 %. Lidl priebežne rozširuje ponuku vegetariánskych a vegánskych produktov, rovnako ako ponuku certifikovaných výrobkov, ktorých ponúka v celom svojom sortimente približne 1300. Lidl ponúka produkty v BIO kvalite už od roku 2012. V roku 2018 zaradil Lidl ako prvý reťazec s celoslovenskou pôsobnosťou do svojho sortimentu „bezéčkový“ rožok a v roku 2019 k nemu pribudol aj „bezéčkový“ chlieb.

Do konca roku 2022 chce mať Lidl výhradne RSPO certifikovaný segregovaný palmový olej v potravinách. Kakao má byť 100 % certifikované do konca roku 2022. Podiel certifikovanej kávy v Lidli do roku 2020 bude 30 %, do roku 2022 už 50 %. Do konca roku 2022 budú certifikované všetky čierne, zelené a rooibos čaje, ktoré Lidl predáva pod vlastnými značkami. Záväzné stanoviská zverejnil Lidl aj pre ryby a kôrovce z voľného lovu, obaly a etikety svojich produktov, vajcia, kvety a rastliny.

Diskont má taktiež stanovenú stratégiu znižovania podielu pridaného cukru a soli vo svojich produktoch. Do roku 2025 chce znížiť priemerné množstvo pridaného cukru a soli vo výrobkoch vlastných značiek o 20 %. Primárne sa pritom zameriava na produkty obľúbené deťmi.

Lidl si stanovil strategické ciele aj v oblasti redukcie, nahrádzania a zodpovedného využívania plastov. Do roku 2025 chce znížiť ich používanie vo vlastných prevádzkach o 20 % a zároveň dosiahnuť 100 % recyklovateľnosť plastových obalov vlastných značiek. Rôznymi opatreniami sa Lidlu darí znižovať objem používaných plastov o viac ako 400 ton ročne.

Cieľom Lidla je znižovať aj objem používaného papiera, ročne sa mu to vďaka optimalizácii letákov darí o 2400 ton. Reťazec tiež propaguje elektronickú komunikáciu so zákazníkmi – prostredníctvom svojich profilov na sociálnych sieťach (kde má viac ako 600 000 fanúšikov), vlastnej mobilnej aplikácie, elektronických newslettrov či zasielaním akčných ponúk do Messengera.

Životné prostredie

Pri výstavbe a prevádzke predajní a logistických centier kladie Lidl dôraz na trvalú udržateľnosť. Všetky predajne Lidla používajú úsporné LED technológie pri osvetlení a vo všetkých svojich budovách sa obchodný reťazec spolieha výlučne na energiu z obnoviteľných zdrojov, z produkcie vodných elektrární (pred štyrmi rokmi to pritom bolo 42 %). Realitou je napríklad aj spätné získavanie tepla z chladiarenských a mraziarenských zariadení. Na strechách vybraných predajní má Lidl fotovoltaické články, od ich osadenia ušetril Lidl desiatky ton emisii CO2, ktoré neboli vypustené do ovzdušia.

V roku 2016 otvoril Lidl v Seredi jedno z najekologickejších logistických centier v Európe, ktoré získalo prestížny medzinárodný environmentálny certifikát BREEAM v najvyššom stupni Outstanding.

V obchodnom roku 2018 zaviedol Lidl nový systém energetického manažérstva ISO 50001. Vďaka nemu môže lepšie identifikovať oblasti s vyšším energetickým výdajom a zamerať sa na ich zefektívnenie a redukcii emisií.  V roku 2019 nasadil Lidl prvý CNG/LNG kamión, ktorý neprodukuje takmer žiadne emisie.

 

Inovácie

Lidl chce svojim zákazníkom neustále prinášať niečo nové. V roku 2013 spustil projekt „Kuchyňa Lidla“ a ukázal Slovákom, že varenie môže byť zábava a nemusí byť drahé. Týždenne prináša zákazníkom niekoľko nových receptov, ktorých je na webovej stránke projektu dostupných viac ako 1250. Lidl vydal štyri kuchárske knihy v niekoľko stotisícovom náklade. Od roku 2006 ponúka Lidl svojim zákazníkom obľúbené tematické týždne, ktorých má aktuálne 26.

Či už ide o varenie alebo ponuku oblečenia, Lidl sa snaží spájať s tými najlepšími a prinášať tak zákazníkom skutočnú pridanú hodnotu. V posledných rokoch takto spolupracoval s Heidi Klum, Paris Hilton, Britney Spears, Christinou Aguilera, Veronikou Velez-Zuzlovou, Adrianou Polákovu, Veronikou Bušovou, Marekom Vašutom, Romanom Paulusom, Marcelom Ihnačákom či Martinom „Pycom“ Rauschom. V októbri Lidl na Slovensku spustí online predaj spotrebného tovaru a do konca obchodného roka ako jedna z prvých Lidl krajín aj jedinečný online vernostný program Lidl Plus.

(Zdroj: Eva Fúriková, 1st CLASS AGENCY; Pripravila: red.)

Zanechajte nám Váš dotaz

Vaša emailová adresa nebude publikovaná


*