Pri nákupe dovolenky preverte si kvalitu služieb

Admin,20.05.2013 - Pre dobrú voľbu ideálnej a lacnej dovolenky je dôležité vyberať si zo širokej ponuky zájazdov. Aby ste vedeli kde hľadať, je dôležité vedieť, aký je rozdiel pri nakupovaní zájazdov cez cestovnú kanceláriu (CK) a cestovnú agentúru (CA).

Rozdiel medzi týmito dvoma subjektmi totiž nie je len v názve, ale najmä v prístupe k zákazníkovi.
Cestovné kancelárie sa špecializujú na tvorbu a organizáciu zájazdov. Väčšina z nich sa v rámci toho špecializuje ďalej na konkrétnu lokalitu, alebo krajinu. Cestovné agentúry sa naopak špecializujú iba na predaj zájazdov a majú preto širšiu ponuku. V praxi to znamená, že keď zájazd nakupujete v CK, predajcovia CK vám vedia predstaviť a predať vlastné produkty a zájazdy, ktoré dokonale poznajú, ale nevedia vás informovať o konkurenčných ponukách.
Cestovná agentúra nemá snahu predať vám produkt konkrétnej cestovnej kancelárie, ale nájsť vám dovolenku presne na mieru, aby ste si prostredníctvom nej kúpili dovolenku aj nabudúce.
Ešte jeden rozdiel. Cestovné kancelárie organizujú pred sezónou takzvané infocesty  – na predstavenie hotela či destinácie. Na týchto sa zúčastňujú okrem vlastných predajcov CK aj zamestnanci cestovných agentúr. Zamestnanci CA pritom chodia na infocesty viacerých CK, a majú preto väčší prehľad o ich konkurenčných ponukách. Pochopiteľne CK neberú na svoje infocesty zamestnancov iných CK. Z toho vyplýva, že pre najširší prehľad sa skutočne oplatí informovať v cestovných agentúrach.

Gran Canaria 854

Je rozdiel v nákupe dovolenky a cene zájazdu v CK a CA?
V prípade ceny zájazdu je úplne jedno, či nakupujete v CK alebo CA, pretože cestovný ruch funguje na princípe provízii. Ceny zájazdov v cestovnej kancelárii aj v cestovnej agentúre sú rovnaké. Z ceny zájazdu, ktorú vyplatíte cestovnej agentúre ostane CA provízia, o ktorú sa znižuje zisk CK. Vy ako klient necítite rozdiel. CK vo forme provízie zaplatí CA za to, že vám predala ich zájazd. Ako klient cestovnej agentúry máte tie isté práva a povinnosti, ako by ste si kupovali zájazd priamo v cestovnej kancelárii.
Predtým než si ale pôjdete vybrať svoju dovolenku, je dobré si overiť last minute počasie v danej destinácii a preveriť si názor internetovej travel komunity na vami vybraný hotel. Potom nám už ostáva iba poprieť vám šťastnú ruku pri výbere ideálnej dovolenky.

Gran Canaria 852

Vyznáte sa v rôznych druhoch all inclusive služieb?

V prvom rade je nutné vedieť, čo je all inclusive. Často totiž máme iba mylnú predstavu, ktorá sa veru líši od reality.  Veľa ľudí si o službách all inclusive stále myslí, že ide o prístup k jedlu a pitiu 24 hodín, ako aj o neobmedzený pestrý výber jedál a nápojov všetkého druhu. Je to ale skutočne pravda?
Základom all inclusive služby sú raňajky, obedy, večere doplnené o snacky, alkoholické a nealkoholické nápoje domácej výroby. Ďalšie služby, ktoré sú súčasťou all inclusivu sú považované za luxus a väčšinou sa takýto all inclusive nazýva moderne „ultra all inclusive“. Medzi takéto služby, ktoré sa poskytujú nad rámec normálneho all inclusivu patrí podávanie značkového medzinárodného alkoholu, či diskotéka, alebo bezplatné a la carte  reštaurácie, prípadne vstup do aquaparku.
All inclusive light slúži na označenie plnej penzie formou bufetových stolov, ku ktorej sa podávajú alko a nealko nápoje domácej výroby. Snacky medzi jedlami v tejto forme neexistujú. Nečakajte ani iné služby, ktoré by boli v rámci tejto ponuky bezplatné. Uvedené základne rozdelenie je iba hrubé, pretože každý hotel má svoj all inclusive program, ktorý sa líši od all inclusiv programov ostatných hotelov.
Medzi all inclusive službami je teda veľmi ťažké si vyberať a ešte ťažšie ich zoštandardizovať. Určite sú to dobré ponuky, ale netreba mať očakávania, ktoré nie sú reálne a uskutočniteľné.
Kvalita all inclusive služieb záleží od kvality hotela, v ktorom strávite dovolenku. V drvivej väčšine 3 hviezdičkových hotelov je ponúkaná službna all inclusive light. V 3 hviezdičkovom hoteli ani netreba od all inclusive očakávať príliš veľa. Vždy treba mať na pamäti pomer cena a kvalita.
Keď si vyberáte all inclusivy v 4 hviezdičkových hoteloch, je lepšie si vybrať all inclusive v medzinárodnej sieti, ktoré musia spĺňať náročne vnútorne audity.
Gran Canaria 826

Všeobecné pravidlá, ktoré  platia v all inclusive hoteloch:
1.    V baroch na terase, najmä pri bazénoch dostanete z bezpečnostných dôvodov plastové poháre.
2.    V ponuke klasických all inclusivov sú iba lokálne značky alko a nealko nápojov, čo v prípade Egypta znamená maximálne 22 percentný alkohol.
3.    Nech vás neprekvapí, že v all inclusive hoteloch existuje množstvo služieb za doplatok.
4.    Nezabúdajte, že systém all  inclusive je daný hotelom. Neurčuje ho cestovná kancelária ani cestovná agentúra. Preto je dobre si preveriť kvalitu služieb all inclusive vo vami vybranom hoteli cez online travel komunitu, aby ste neboli sklamaní.
Gran Canaria 1171

Aká je úloha delegáta počas vašej dovolenky a v reklamačnom konaní ?
Iste budete súhlasiť s tvrdením, že ľudia si odnášajú pozitívny alebo naopak negatívny zážitok z dovolenky hlavne podľa prístupu delegáta v danom hoteli, či rezorte. Aj delegát je iba človek. I keď má v značnej miere veľký vplyv na chod vašej dovolenky, nie je to žiadny čarodejník, ktorý vás dokáže mávnutím prútika zbaviť všetkých starostí, či sťažností. Pozrime sa preto bližšie čo vlastne obnáša jeho každodenná práca…..aké sú jeho právomoci a povinnosti v dovolenkovom rezorte.
Povinnosťou delegáta je vás doviesť z letiska a na letisko, a dať vám základne informácie o hoteli, rezorte, či letovisku, v ktorom sa nachádzate. Delegát nerozhoduje o tom, v ktorej izbe budete ubytovaní. Dokonca izbu, v ktorej budete ubytovaní si nevyberá ani cestovná kancelária, s ktorou cestujete, ale recepcia hotela. To ste zrejme mnohí nevedeli. Dôvod je pritom prozaický. Cestovná kancelária má už začiatkom sezóny zakontrahovaný presný počet izieb dovolenkujúcich, ale nemá zakontrahované konkrétne izby v danom hoteli. O ich pridelení vždy rozhoduje hotelový personál – teda recepcia hotela. Z toho vyplýva, že delegát vám môže iba pomôcť pri komunikácii s recepciou, ale nevie zaručiť skutočne hladké a bezproblémové riešenie. To  dokáže iba samotný hotel.
Delegát nevie zabezpečiť ani presnosť leteckých spoločností a informáciu o meškaní letu väčšinou tiež dostáva v poslednej chvíli. Častokrát sa ju dozvie až v autobuse, ktorým vás vezie na letisko, lebo letecká spoločnosť najskôr oznámi meškanie cestovnej kancelárii a tá až následne informuje delegáta. To si potom predstavte, ako veľmi musí delegát na mieste improvizovať!
Žiaľ často sa stáva, že ľudia majú pocit akoby ich delegát vôbec nepracoval. Pretože ho cez deň nevidia. Nie je to tým, že by sa pred dovolenkármi skrýval. Naopak. Treba si uvedomiť, že delegát má počas najväčšej sezóny na starosti v priemere až  200 ľudí. A to všetko v cudzom štáte. Preto žiaľ nie je vždy možné, aby sa nachádzal na minútu presne tam, kde si to klienti želajú.
Delegát vám môže pomôcť zmierniť pocit nespokojnosti s dovolenkou, ak tieto vyplývajú z objektívneho dôvodu nedodržania zmluvných podmienok zo strany cestovnej kancelárie. V takých prípadoch je najvýhodnejšie pre všetky strany dohodnúť sa bez kriku na mieste vo forme nejakej kompenzácie. Napríklad si môžete vybrať fakultatívny výlet zadarmo alebo so značnou zľavou, či využiť inú spoplatnenú službu, ktorú hotel ponúka.

Gran Canaria 880

Na záver jedna rada. Správneho delegáta spoznáte, keď sa opýtate koľko rokov žije v danej krajine. Ak ovláda miestny jazyk a kultúru, viete, že máte pred sebou skúseného odborníka. Takému iste záleží na dobrom mene krajiny v akej dovolenkujete a urobí všetko preto, aby vám pobyt spríjemnil. Len od neho skutočne nečakajte nemožné. Delegát nevie ovplyvniť last minute počasie .
Anton Brandys, CEO CA Travel.sk

Foto: Valery Nagy

Zanechajte nám Váš dotaz

Vaša emailová adresa nebude publikovaná


*