Aké je cestovateľské správanie Slovákov

Bratislava, Admin, 7. 2. 2014 - Slovákov cestovanie stále viac baví. Svedčí o tom aj fakt, že v rámci first moment obdobia sa predalo o 10 % viac dovoleniek ako v minulej sezóne. Z roka na rok sa slovenský cestovateľ stáva aktívnejším a náročnejším a pri výbere dovolenky výraznejšie hľadá garanciu stabilnej cestovnej kancelárie.

Kam budú Slováci cestovať tento rok a aké sú novinky a trendy v cestovaní?

Logo Satur zm2

CK SATUR v spolupráci s renomovanou prieskumnou agentúrou realizovala analýzu cestovateľského správania Slovákov. Z prieskumu vyplynuli nasledujúce závery:

 priemerná hodnota, ktorú Slovák ročne minie na dovolenku má z roka na rok rastúcu tendenciu (nad úroveň inflácie), pričom v ostatnej sezóne bola táto hodnota na úrovni 553 € na osobu a 1 600 € na rezerváciu
 priemerne najvyššiu sumu (662 €) na cestujúceho hradí veková kategória 35 – 54 rokov
 priemerná dĺžka pobytu má za ostatné obdobie tendenciu skracovania, pričom v súčasnosti predstavuje v priemere 8 dní, avšak narastá počet dovoleniek na osobu realizovaných v rámci roka
 priemerná dĺžka dovolenky závisí od veku cestujúceho, pričom so zvyšujúcim sa vekom priemerný počet dní strávených na dovolenke klesá. Najkratšie dovolenkujú cestujúci vo veku nad 55 rokov (7 dní) a najdlhšie dovolenkujú naopak deti do 10 rokov (9 dní)
 dospelí cestujú najradšej v počte 2 dospelých spolucestujúcich a deti cestujú najčastejšie v sprievode 3 – 4 spolucestujúcich
 z pohľadu dopravy na dovolenku má dominantné postavenie letecká doprava, ktorá zároveň medziročne zaznamenáva nárast na úkor individuálnej dopravy
 najobľúbenejšie medzi Slovákmi sú predovšetkým 4 a 5 hviezdičkové hotely s all inclusive službami

Aké boli preferencie Slovákov v oblasti cestovania v roku 2013

Uplynulú cestovateľskú sezónu považuje Eleonóra Fedorová, generálna riaditeľka najväčšej cestovej kancelárie na Slovensku, CK SATUR, celkovo za veľmi úspešnú. Dominantu medzi letnými dovolenkami mali letecké pobytové zájazdy, spomedzi ktorých najčastejšie navštevovanou destináciou bolo, už tradične, Turecko, Kalábria a Sardínia. Na vrchné priečky návštevnosti sa opäť vrátilo Grécko. Top päťku uzatváralo Bulharsko. „Novinka sezóny 2013, ktorou bol Severný Cyprus, sa ukázala ako správne rozhodnutie, čo sa potvrdilo aj počas cestovateľského veľtrhu ITF Slovakiatour 2014 a to získaním ocenenia pre našu CK za mimoriadne úspešné uvedenie Severného Cypru na slovenský trh cestovného ruchu“, dopĺňa generálna riaditeľka CK SATUR. Slováci však ešte stále radi cestujú autobusovou, či vlastnou dopravou, pričom ich kroky za teplým letným počasím smerovali najčastejšie do, Slovákmi veľmi obľúbeného, Chorvátska, či Talianska.

Slovenskí dovolenkári sú však rok čo rok aktívnejší, čo sa prejavuje v stále rastúcom záujme o poznávacie zájazdy, či už v Európe alebo Exotike. Z európskych poznávacích destinácií boli najobľúbenejšími najmä Taliansko, Francúzsko a Španielsko, no veľký cestovateľský boom zaznamenal minulý rok Island. Aj pri týchto typoch zájazdov je cítiť zvyšujúcu sa náročnosť klientov, ktorá sa odráža v tom, že každoročne stále viac klientov cestuje na letecké poznávacie zájazdy. V exotickom poznávaní mali úspech Čína, Kuba, USA, Srí Lanka a Gruzínsko. Rodiny s deťmi sa za poznávaním najčastejšie vybrali do Francúzska za Disneylandom, Veľkej Británie do Londýna, Rakúska a tiež aj za exotikou do Dubaja a na Srí Lanku. Pre pobyty v exotike si Slováci v roku 2013 najčastejšie vyberali Spojené Arabské Emiráty, Kubu, Dominikánsku republiku, Srí Lanku a romantické Maldivy. „Veľkej obľube sa aj naďalej tešia luxusné plavby, ktoré ponúkajú možnosť počas dovolenky objavovať viacero miest naraz“, dodáva Fedorová.

Kam budú Slováci cestovať v roku 2014

Predaj letných dovoleniek na tento rok spustila CK SATUR ako prvá na Slovensku už 4. novembra 2013, kedy v rámci online predaja priniesla klientom možnosť zakúpiť si dovolenky v ich obľúbených destináciách a hoteloch. „K 31. januáru 2014 môžeme konštatovať 10 % nárast v predaji dovoleniek v porovnaní s minulým rokom. Pod tento úspešný výsledok predaja v rámci first moment obdobia sa podpísalo aj uvedenie nového katalógu FAMILY na trh s komplexnou ponukou zájazdov a pobytov špeciálne a starostlivo vyberaných pre rodiny s deťmi. Celkovo sme v rámci obdobia včasného predaja predali viac ako 600 detských paušálov“, konštatuje generálna riaditeľka CK SATUR. „Kupovanie dovoleniek v rámci first moment obdobia je vlastné najmä rodinám s deťmi, seniorom a manželským párom bez detí, ktorí hľadajú náročnejšiu dovolenku alebo chcú navštíviť hotely, ktorých voľné kapacity sa rýchlo vypredávajú“, dopĺňa riaditeľka.

V rámci first moment obdobia roku 2014 si Slováci najčastejšie zakúpili dovolenky najmä do už tradične obľúbených destinácii ako sú Chorvátsko a severné Taliansko, ktoré sú ľahko dostupné individuálnou dopravou alebo autobusom. Pri leteckých pobytových zájazdoch sa väčšina klientov vyberie do Turecka, na Grécke ostrovy, do Kalábrie a Sardínie a posledné miesto v prvej top päťke v porovnaní s minulým rokom vystrieda novinka z ostatnej sezóny, Cyprus. „Medziročne sme pri predaji letných dovoleniek v rámci first moment zliav zaznamenali 10 % nárast“, udáva Fedorová. Za poznávaním sa tento rok Slováci vyberú tak do Európy, ako aj do exotiky. Z európskych destinácii si Slováci zatiaľ najčastejšie vyberali Francúzsko, Taliansko, Portugalsko, Škandináviu a z minulého roka veľmi úspešnú destináciu, ktorou je krajina ohňa a ľadu – Island. Rodiny s deťmi v rámci first moment predaja najviac oslovili Francúzsko s Disneylandom, Londýn s Harry Potterom, či Taliansko so zábavným parkom Gardaland. Z exotiky sa najpredávanejšími krajinami s cieľom poznávania s deťmi stali Florida a Srí Lanka. Čína, Kuba, Mexiko a USA zase boli z pohľadu exotického poznávania najatraktívnejšie pre dospelých. „Aj v oblasti predaja poznávacích zájazdov môžeme potvrdiť medziročný nárast v predaji o 10 %“, konštatuje generálna riaditeľka.

Novinky a trendy v cestovaní

Z roka na rok sa slovenský cestovateľ stáva aktívnejším a náročnejším, čo sa, prirodzene, odráža aj v trendoch v oblasti cestovania Slovákov. Medzi tie najzaujímavejšie trendy patria:

 aktívna dovolenka, ktorá sa prejavuje v podobe rastúceho záujmu o poznávacie zájazdy, resp.
zájazdy, ktoré ponúkajú poznávanie v kombinácii s pobytom pri mori
 Slováci exotické destinácie pre svoju dovolenku nevyhľadávajú len v zime, ale už aj v lete
 exotika sa stala obľúbenými destináciami aj pri cestovaní s deťmi
 cestovanie na dovolenku viac krát v roku
 rastúci záujem o ubytovanie v hoteloch bez detí
 včasný nákup dovoleniek a využívanie najširšej ponuky benefitov
 napriek širokým možnostiam získavania informácií na internete sa v cestovnom ruchu zachováva
dôležitosť existencie kamennej pobočky a kontaktu s predajcom
 hľadanie garancie stabilnej cestovnej kancelárie vzhľadom na krach viacerých CK v ostatnom období

Medzi novinky, ktoré CK SATUR tento rok na trh cestovného ruchu na Slovensku prináša je nový katalóg FAMILY. Katalóg pod jednou strechou ponúka komplexnú ponuku pobytov a zájazdov špeciálne a starostlivo vyberaných pre rodiny s deťmi a stal sa tak prvým katalógom tohto druhu v histórii cestovného ruchu na Slovensku. Rodiny v ňom nájdu tak oddychovú, ako aj poznávaciu dovolenku v Európe, ale aj exotike. Navyše deti v rámci tohto katalógu dostanú vreckové a cestovateľský Satur pas, do ktorého si za svoje cestovateľské zážitky zbierajú nálepky vymeniteľné za zájazd ako darček. V polovici februára CK SATUR na trh prinesie tiež nový katalóg Satur by Exclusive, ktorý bude ponúkať dovolenky šité na mieru požiadaviek klientov s odletom z Bratislavy a Viedne do vybraných a overených luxusných hotelov.

(jz)

Zanechajte nám Váš dotaz

Vaša emailová adresa nebude publikovaná


*