Pre dodávateľské reťazce začala vianočná sezóna. Ako ju zvládnuť?
BRATISLAVA/ADMIN – Vianočné sviatky majú významný vplyv aj na odvetvie prepravy a logistiky. Dodávateľské reťazce sa na nápor objednávok pripravujú v niekoľkomesačnom predstihu. Podobne ako ich klienti – odberatelia. Neskoré bookovanie prepravných kapacít alebo výber neskúseného prepravcu môže znamenať veľké škody v podobe nerealizovaného obchodu.
Na jednej strane pre mnohých zlaté obdobie, na strane druhej nočná mora pre dodávateľské reťazce. Tak by sa dali charakterizovať Vianoce a týždne pred nimi z pohľadu logistiky. Výrazne viac objednávok, naplnené prepravné kapacity, nápor na personálne zabezpečenie či počasie. To sú len niektoré faktory, ktoré ovplyvňujú dodávateľské reťazce pri zabezpečení tovaru k zákazníkovi. V dnešnom článku prezradíme, čo musia prepravcovia a ostatné články dodávateľského reťazca robiť, aby zvládli túto záťaž.
Zvýšený dopyt po preprave
Počas vianočného obdobia stúpa dopyt po preprave tovaru. Obchody nakupujú väčšie množstvá, čo vedie k zvýšenému tlaku na prepravcov. Takýto nápor dokážu zvládnuť len ak sa naň pripravia v dostatočnom predstihu.
Zvýšený dopyt po preprave si však musia uvedomiť aj objednávatelia. Plánovanie predvianočných objednávok je jednou z najnáročnejších častí celého roka. Zlý odhad množstva môže znamenať finančné straty a to najmä u produktov s obmedzenou trvanlivosťou. Ak objednajú málo, prídu o potenciálne zisky, ak objednajú veľa, peniaze budú mať viazané v zásobách. Alebo o ne prídu kvôli potrebe likvidácie tovaru.
Plánovanie predĺžených dodacích lehôt
Zároveň, ak začnú odberatelia s objednávaním prepravy neskoro, môžu mať problém s dodacími lehotami. Mnohí prepravcovia sa snažia plánovať vopred a predĺžiť svoje dodacie lehoty, aby mohli zvládnuť väčší tok tovaru. To zohľadňuje aj čas potrebný na spracovanie zvýšeného objemu zásielok v skladoch a distribučných centrách.
Vianočné sviatky znamenajú väčší prevádzkový tlak na všetkých úrovniach prepravnej siete. Čím viac druhov dopravy je zahrnutých v dodávateľskom reťazci, tým komplikovanejšie môže byť doručenie zásielky. Obzvlášť, ak je súčasťou aj námorná preprava zo vzdialených kontinentov. Prepravcovia musia riadiť túto zvýšenú aktivitu a zabezpečiť, aby ich dopravné systémy boli efektívne a spoľahlivé.
Počasie nemožno ovplyvniť
Ďalším výrazným faktorom, ktorý vplýva na dodanie tovaru, je počasie. V extrémnom prípade môže spôsobiť aj prerušenie prevádzky výrobcu, čo následne znamená oneskorenie dodania alebo úplný výpadok daného produktu. Okrem toho, najmä na severnej pologuli, môže počasie komplikovať i dopravu. Na zimné obdobie je citlivá predovšetkým cestná preprava. Sneh či ľad môžu kamióny vyradiť z prevádzky aj na niekoľko dní, čo býva príčinou nedodržania dohodnutých termínov dodania. To má za následok nespokojnosť objednávateľov, čím môžu rásť nároky na odškodnenie.
Zvýšené náklady
S nárastom dopytu po preprave a zvýšeným tlakom na dopravné systémy môžu rásť aj náklady na prepravu. Niektorí prepravcovia sú nútení investovať do ďalších prostriedkov a zdrojov na zvládnutie zvýšeného objemu zásielok a na zabezpečenie dodržiavania dodacích lehôt.
Vzhľadom na zvýšený objem práce môže byť tiež potrebné najať dodatočný personál alebo prerozdeliť rôzne úlohy medzi existujúci personál. Zvyšujúce sa personálne náklady sú bežnou súčasťou dodávateľských reťazcov v predsviatočnom období. Zvyšujúcim sa dátumom je zároveň čoraz náročnejšie nájsť pracovnú silu, čo môže negatívne vplývať na kvalitu poskytovanej služby.
Riziko vyššej ceny tak rastie s blížiacim sa termínom sviatkov aj pre odberateľa. Správne plánovanie v dostatočnom predstihu preto môže v porovnaní s objednávaním na poslednú chvíľu znamenať úsporu v nákladoch ako pre prepravcu, tak aj pre zákazníka.
Správny manažment dodávateľov
Vo všeobecnosti je možné povedať, že prepravcovia sa počas rušných vianočných sviatkov snažia prispôsobiť zvýšenému dopytu po preprave a zabezpečiť, aby boli ich služby spoľahlivé a efektívne. To si vyžaduje dôkladné plánovanie, riadenie dodacích lehôt a zabezpečenie dostatočných zdrojov pre zvládnutie zvýšeného objemu zásielok. Nie vždy sa to však podarí. Riziko priamo úmerne klesá so skúsenosťou daného prepravcu. Čím väčší je prepravca, tým menšia šanca je, že nedokáže reagovať na prípadné komplikácie v procese prepravy tovaru.
Eliminovať riziká môže aj objednávateľ. Najmä, ako už bolo písané, kvalitnou prípravou a plánovaním. Dôležité je mať schopnosť zabezpečiť si spoľahlivý manažment dodávateľov. Odoberať produkty od overených výrobcov, ktorí dokážu splniť všetky požiadavky aj počas najvyťaženejšej sezóny. V niektorých prípadoch je výhodné odoberať tovar od viacerých dodávateľov, vďaka čomu sa riziko neskoršieho dodania, prípadne nedodania produktu rozdeľuje medzi viacerých producentov.
Rovnaké platí aj v prípade výberu prepravcu. Vsadiť na skúsenú spoločnosť sa najmä počas vianočného obdobia môže mnohonásobne vyplatiť. Obzvlášť, pokiaľ sa jedná o medzinárodnú či medzikontinentálnu prepravu zásielky.
(Zdroj: wp)
Zanechajte nám Váš dotaz