Automobilový trh na Slovensku sa mení
Bratislava, Admin – Slovenský trh s novými osobnými automobilmi zaznamenal v roku 2015 niekoľko trendových zmien. Pohľad na kľúčové fakty uplynulých 12 mesiacov, ako aj prognózu vývoja automobilového trhu v tomto roku, ponúkli zástupcovia značky ŠKODA na dnešnej tlačovej konferencii v bratislavskej reštaurácii Au Cafe. Novinári si mohli vypočuť naslovovzatých odborníkov v automobilovom priemysle – spíkra Ing. Karla Sklenářa, konateľa ŠKODA AUTO Slovensko (na obr. č. 1 a č.2 – zľava) a Ing. Jozefa Baláža, hovorcu ŠKODA AUTO (na obr. č. 2 – sprava).
V roku 2015 sa na Slovensku zaregistrovalo 77 968 nových osobných automobilov, čo predstavuje medziročný nárast o 7,9 %. „O rast celkového trhu sa postarali predovšetkým firemní zákazníci, ktorí spolu s privátnymi, zaregistrovali v porovnaní s minulým rokom o takmer 8 % viac nových automobilov, čo je dôležitý kvalitatívny indikátor,“ hovorí Ing. Karel Sklenář, konateľ spoločnosti ŠKODA AUTO Slovensko. Základné predpoklady rastu automobilového trhu v minulom roku ponúkla priaznivá ekonomická situácia na Slovensku a jej stabilný výhľad. Rast reálnych miezd, ochota firiem aj domácností investovať, rekordne nízke ceny pohonných hmôt. Navyše, trh sa zaobišiel bez reštrikčných opatrení, ktoré by pozitívne predpoklady utlmili. „Na trh navyše prišlo veľa nových modelov s modernými technológiami a krásnym dizajnom. Dôležitým faktorom bola aj rastúca kvalita a rozsah ponúkaných služieb či výhodné a dostupné finančné produkty.“
Podpora alternatívnych pohonov stagnuje
Ďalším pozitívnym signálom je viac registrácií nových automobilov v porovnaní s ojazdenými. „Omladzovanie automobilového parku je nevyhnutným predpokladom pre bezpečnejšiu, úspornejšiu a ekologickejšiu mobilitu na Slovensku. Zároveň stále chýba väčšia podpora v oblasti alternatívnych pohonov. Vidím obrovský potenciál v automobiloch s pohonom na stlačený zemný plyn, ktoré momentálne predstavujú jednoznačne najdostupnejšiu formu ekologickej mobility. Ich podiel po uvedení nášho modelu Octavia G-TEC na CNG významne narástol.“
Segment SUV na vzostupe
Postupný trend zmeny preferencií zákazníkov na Slovensku sa v minulom roku naplno prejavil. Rastúcu kúpyschopnosť Slovákov potvrdzuje okrem iného aj dynamický rast segmentu SUV, ktorý je už druhým najväčším na Slovensku hneď za segmentom nižšej strednej triedy. „Segment SUV má veľký rastový potenciál. Konkurencia je každým dňom silnejšia, z čoho prirodzene ťaží zákazník. Ani my nechceme ostať bokom a solídnu pozíciu modelu Yeti v tomto segmente ešte posilníme. Už tento rok ŠKODA predstaví úplne nový sedemmiestny model. Som presvedčený, že na slovenskom trhu poriadne rozvíri vody,“ odhaľuje plány automobilky Ing. Karel Sklenář.
Rozdielom bude kvalita služieb
„Pokiaľ sa parametre ekonomiky budú v roku 2016 vyvíjať pozitívne, máme dobrý predpoklad, aby sa celkový trh udržal na skvelých minuloročných úrovniach, čo bude určite úspechom. Slovenský zákazník je náročný, a preto v nabitej konkurencii zvíťazí ten, kto ponúkne nielen personalizovaný a kvalitný produkt, ale najmä špičkové a komplexné služby na jednom mieste. To bude alfou a omegou tohto roka. Verím, že sa viac naštartuje zatiaľ stagnujúci segment privátnych zákazníkov a široká ponuka produktov a služieb podporí dopyt po nových automobiloch. Ako som už spomínal, bolo by skvelé, keby aj Slovensko nasledovalo vyspelý svet a posunulo sa v podpore automobilov s alternatívnym pohonom. Netreba zabudnúť ani na fakt, že už čoskoro budú na Slovensku parlamentné voľby, ktoré môžu taktiež ovplyvniť automobilový trh,“ prognózuje šéf ŠKODA AUTO Slovensko. „Ambíciou značky ŠKODA na Slovensku je aj naďalej rásť rýchlejšie ako celkový trh a posilňovať svoju pozíciu v jednotlivých segmentoch.“
ŠKODA na Slovensku v roku 2015
√ Najlepšie predaje za posledných 5 rokov; medziročný rast 10,25 %
√ Najvyšší trhový podiel značky za posledné 3 roky – 21,25 % v kategórii M1
√ 3 najžiadanejšie modely na trhu patria značke ŠKODA: 1. Fabia, 2. Octavia, 3. Rapid
V roku 2015 zaznamenala značka ŠKODA najvyššiu dôveru zákazníkov od roku 2010, keď predala 16 566 nových automobilov. Značka navyše ukončila rok s najvyšším trhovým podielom za posledné tri roky. „Najlepší predajný výsledok za posledných päť rokov a o takmer tretinu rýchlejší rast ako celkový trh ukazujú, že náš nárast nie je iba organický, ale oslovujeme aj nové skupiny zákazníkov. Tí oceňujú nielen nový emotívny dizajn, modernú techniku a tradične vysokú úžitkovú hodnotu našich modelov, ale aj vysokú kvalitu a komplexnosť poskytovaných služieb. Veľkou mierou k tomu prispela aj modernizácia predajnej a servisnej siete značky ŠKODA na Slovensku,“ bilancuje Ing. Karel Sklenář, konateľ spoločnosti ŠKODA AUTO Slovensko.
Mimoriadna pozícia modelu ŠKODA Fabia na slovenskom trhu sa v minulom roku naplno potvrdila. Auto roka 2015 na Slovensku sa vyšvihlo na prvé miesto s počtom 5 111 predaných automobilov (hatchback 2 632 kusov + kombi 2 479 kusov). Druhým najžiadanejším modelom celého trhu bola ŠKODA Octavia s počtom 4 448 (liftback 2 163 kusov + kombi 2 285 kusov). Prvú trojku uzatvára model ŠKODA Rapid s počtom 3 969 predaných automobilov (liftback 2 005 kusov + Spaceback 1 964 kusov).
ŠKODA celosvetovo v roku 2015
√ Rast dodávok na 1 055 500 automobilov (2014: 1 037 200; + 1,8 %)
√ Silný rast značky ŠKODA v západnej a strednej Európe
√ Nová vlajková loď značky, ŠKODA Superb, prekonáva očakávania
√ Produktová ofenzíva v segmente SUV štartuje
ŠKODA AUTO v 120. roku existencie spoločnosti dosiahla nový predajný rekord a druhýkrát po sebe predala viac ako 1 milión automobilov za jeden kalendárny rok. Celosvetové predaje značky v jubilejnom roku vzrástli o 1,8 % na 1 055 500 automobilov (2014: 1 037 200). „Rok 2015 bol pre značku ŠKODA tvrdý, ale úspešný. Napriek mnohým výzvam, ktorým sme čelili, najmä pretrvávajúcej kríze v Rusku a susedných krajinách, ale aj štrukturálnym zmenám, ktorými prechádza v súčasnosti čínsky trh, ostáva našim cieľom zvyšovanie predaja aj v tomto roku,“ hovorí predseda predstavenstva spoločnosti ŠKODA AUTO Bernhard Maier.
„Trendy z minulého roka budú pokračovať aj v roku 2016. Na západoeurópskych a stredoeurópskych trhoch očakávame pokračovanie mierneho rastu. Naopak situácia na ruskom trhu ostane naďalej ťažká a neistá. V súlade so všeobecným trendom „new normal“ v čínskej ekonomike očakávame nižšie úrovne rastu aj na automobilovom trhu v Číne. Avšak, vzhľadom k novému modelovému portfóliu a plnej dostupnosti výrobných kapacít pre nové modely, výhľad na rok 2016 vnímame pozitívne. Budeme tvrdo pracovať na zlepšení našich pozícií na svetových trhoch,“ dodáva Bernhard Maier.
Rok 2015 bol pre českú automobilku opäť v znamení modelovej a obchodnej ofenzívy. V januári prišla k prvým predajcom nová ŠKODA Fabia Combi. O mesiac neskôr sa v Prahe uskutočnila svetová premiéra novej generácie modelu ŠKODA Superb. Od júna bola nová vlajková loď značky ŠKODA postupne uvádzaná na jednotlivé trhy. Na konci roka bolo v spolupráci s obchodnou sieťou prebudovaných už viac ako 1700 obchodných a servisných miest podľa nového korporátneho dizajnu.
V západnej Európe ŠKODA v roku 2015 rástla o 4,3 % na 430 900 dodaných automobilov. V zložitých podmienkach na východoeurópskych trhoch, okrem Ruska, dodala ŠKODA zákazníkom v roku 2015 spolu 32 700 automobilov (2014: 34 700). Trhový podiel značky vzrástol na 7,5 % (2014: 6,6 %). V Rusku dosiahli predaje automobilov značky ŠKODA za celý rok úroveň 55 000 automobilov (2014: 84 400), trhový podiel sa zvýšil na 3,7 % (2014: 3,6 %). V najlepšom svetle sa ŠKODA v roku 2015 predviedla v strednej Európe, kde značka rástla o 14,8 % na 172 100 automobilov (2014: 149 900). Trhový podiel značky pritom vzrástol na 20,9 % (2014: 20,0 %). V Číne si značka ŠKODA udržuje stabilný odbyt. Za celý rok vzrástol predaj na najsilnejšom trhu značky o 0,1 % na 281 700 automobilov (2014: 281 400).
(Zdroj: Roman Rajtár, ŠKODA AUTO Slovensko; Foto 1, 2: Valéria Nagyová)
Zanechajte nám Váš dotaz