Kvalita, tradícia a čerstvosť. Takto vnímajú Slováci domáce potraviny

BRATISLAVA/ADMIN – Domáce potraviny si Slováci spájajú predovšetkým s kvalitou, tradíciou a čerstvosťou. Ukázal to prieskum spoločnosti 2muse pre COOP Jednotu na vzorke tisíc respondentov, ktorý sa uskutočnil v auguste 2025. Krajina pôvodu zohráva pri nákupe dôležitú úlohu najmä pri mäse a mäsových výrobkoch. Výsledky prieskumu boli predstavené pri príležitosti výročia reklamného konceptu Bača a Honelník, ktorý už 15 rokov stavia na symbolike slovenských tradícií.

Hlavou aj srdcom 

Potraviny tvoria kľúčovú časť rodinných rozpočtov, a preto nikoho neprekvapí, že viac ako 80 % slovenských spotrebiteľov sa pozrie najprv na cenu, kým si výrobok vloží do košíka. Vyplýva to z reprezentatívneho prieskumu Slovenské potraviny, realizovaného pre domáci reťazec COOP Jednota. Cenu pri kúpe riešia častejšie ženy ako muži. Nie je to však jediné kritérium – tretina oslovených si pri výbere všíma aj krajinu pôvodu.

Slovenský pôvod potravín zohráva najväčšiu úlohu pri mäse a mäsových výrobkoch, ktoré tretina respondentov zaradila na prvé miesto. S výrazným odstupom nasledujú mliečne výrobky a vajcia, zatiaľ čo pri trvanlivých potravinách a pochutinách pôvod zohráva menšiu úlohu. Podľa výsledkov prieskumu symbolizujú slovenské potraviny predovšetkým kvalitu a tradíciu, ale aj čerstvosť. Ženy si ich častejšie spájajú práve s čerstvosťou, muži zasa s vlastenectvom.

Motivácia kupovať slovenské produkty

Ak si spotrebitelia vložia do košíka potraviny slovenského pôvodu, motivácie sú rôzne, no prevažuje ochota podporiť lokálnych výrobcov (41 % respondentov) a to, že slovenské potraviny prinášajú chute, na ktoré sú zvyknutí (37 %).

„Teší nás, že prieskum potvrdil pozitívny vzťah ľudí na Slovensku k domácim potravinám. Je to jasný signál, že naša dlhodobá stratégia podpory slovenských producentov má zmysel a prináša výsledky. Vďaka tomu môžeme spoločne posilňovať domácu ekonomiku a ponúkať zákazníkom kvalitu, ktorej dôverujú,“ uviedla Renáta Peťovská, riaditeľka obchodu a rozvoja maloobchodných služieb v COOP Jednota.

Čo pridať do zoznamu dedičstva UNESCO?  

Vo viacerých krajinách sa medzi nehmotné kultúrne dedičstvo UNESCO dostali aj tradičné jedlá či spôsoby ich prípravy. Príkladom je tradícia prípravy a konzumácie belgického piva alebo umenie výroby pizze v Neapole. Aj preto sa prieskum pýtal, ktorú slovenskú potravinu by ľudia pridali na tento zoznam. Najčastejšou odpoveďou bola bryndza (63 %), nasledovaná korbáčikmi (33 %) a parenicou (27 %). Obľubu si udržiavajú aj skalický trdelník (24 %), kapustnica (20 %) či žinčica (16 %).

Sieť, ktorá najviac podporuje domácich výrobcov

Respondenti v prieskume mali tiež možnosť vyjadriť sa, ktorá sieť potravín s celoštátnym pokrytím podľa nich najviac podporuje slovenskú produkciu. Pre viac ako polovicu oslovených je ňou COOP Jednota, od ostatných konkurenčných reťazcov si drží veľmi vysoký náskok.

Predaj slovenských potravín tvorí v systéme COOP Jednota viac ako 70 % z reálneho predaja cez registračné pokladnice, čo je dlhodobo najviac spomedzi všetkých obchodných reťazcov pôsobiacich na slovenskom trhu. COOP Jednota má na Slovensku viac ako 150-ročnú tradíciu. Od svojho vzniku si zakladá na princípoch družstevníctva a podpore slovenskej produkcie. Aktuálne spolupracuje s viac ako 1 300 dodávateľmi zo všetkých regiónov Slovenska.

Tento rok COOP Jednota oslavuje 15. výročie svojho reklamného konceptu „Bača a Honelník“, ktorý prostredníctvom obrazov hôr, pasienkov, koliby, oviec či tradičných jedál zo salaša symbolizuje Slovensko a jeho kultúrne tradície.

(Zdroj: Kamila Márföldy, Seesame; Pripravila: Valéria Nagyová)

Zanechajte nám Váš dotaz

Vaša emailová adresa nebude publikovaná


*