Pretekársky tím TOYOTA Racing vsádza opäť na hybridný pohon
Bratislava, Admin, 3. 2. 2014 - Pretekársky tím TOYOTA Racing odhaľuje prvé podrobnosti o svojej účasti na tohtoročnom svetovom šampionáte vytrvalostných súťaží FIA (WEC), kde sa chystá opäť posunúť hranice hybridných technológií na poli motošportu. Do sezóny šampionátu WEC, vrátane pretekov 24 hodín
Le Mans, nasadí TOYOTA Racing dve vozidlá. Kompletnú zostavu vozidiel pre šampionát ešte potvrdí 13. februára skupina Automobile Club de l’Ouest.
Vozidlá TOYOTA Racing budú už tretí rok v rade pilotovať Alex Wurz, Nicolas Lapierre, Kazuki Nakadžima, Anthony Davidson, Sébastien Buemi a Stéphane Sarrazin. Ako testovací a náhradný jazdec sa k nim v tomto roku pripojí ešte Mike Conway. Prototyp vozidla TS040 HYBRID bol navrhnutý v súlade s novými predpismi, ktorých cieľom je aplikovať v rámci šampionátu WEC a pretekov Le Mans najnovšie výsledky technického vývoja cestných vozidiel. Nový TS040 HYBRID sa verejnosti po prvýkrát predstaví počas oficiálneho testovania WEC v dňoch 28. – 29. marca, kde prvý raz vyjde na trať spoločne s prototypmi od Audi a Porsche.
Tím TOYOTA Racing sa svojím predchádzajúcim modelom TS030 HYBRID etabloval ako priekopník hybridných pohonných jednotiek vo svete motošportu a následník TS040 HYBRID posúva túto technológiu ešte o stupeň vyššie. Po montáži motorgenerátora od spoločnosti Aisin AW na prednej náprave v kombinácii s jednotkou firmy DENSO umiestnenou vzadu je pohonné ústrojenstvo TOYOTA HYBRID System – Racing teraz schopné dodávať výkon na všetky štyri kolesá.
Pri spomaľovaní sa o brzdnú silu starajú motorgenerátory v kombinácii s klasickými mechanickými brzdami, pričom rekuperovaná energia sa prenáša cez menič DENSO do vysokokapacitného kondenzátora od Nisshinbo. Naopak pri akcelerácii sa funkcia motorgenerátora obráti a tento sa začne správať ako elektromotor, ktorý sa postará o výrazné výkonové posilnenie.
Hybridný pohon všetkých štyroch kolies je zladený so zážihovým vidlicovým osemvalcom. V oboch prípadoch sa o vývoj postarala divízia Motor Sports Unit Development Division pod japonským technickým strediskom Higashifuji, kde sa pripravujú aj budúce generácie technológií TOYOTA pre bežné cestné vozidlá. Táto úzka väzba medzi technológiami motošportu a budúcimi cestnými vozidlami je pre tím TOYOTA Racing veľmi dôležitá, pretože TS040 HYBRID podobne ako jeho predchodca slúži aj na testovanie najnovších hybridných technológií TOYOTA v reálnych podmienkach. Od uvedenia prvého modelu Prius v roku 1997 presiahol úhrnný predaj hybridných vozidiel TOYOTA hranicu 6 miliónov kusov.
Konštrukciu podvozka, vývoj, výrobu, montáž a prevádzku pretekárskeho vozidla TS040 HYBRID zaisťuje spoločnosť TOYOTA Motorsport GmbH (TMG) z Kolína nad Rýnom. Vďaka pokrokovým aerodynamickým prvkom a ľahkej konštrukcii prináša nová verzia zásadný posun oproti predošlému vozidlu TS030 HYBRID. Na základe nových predpisov upravujúcich rozmery budú vozidlá kategórie LMP1 v sezóne 2014 o 10 cm užšie. K zvýšeniu bezpečnosti prispievajú ďalšie opatrenia, ako sú napr. zádržné lanká kolies a deformačné bloky v zadnej časti vozidla. K odladeniu vozidla TS040 HYBRID napomohli intenzívne simulácie a výpočty v TMG, vrátane využitia technológie HIL (Hardware-In-the-Loop) na testovanie jednotlivých komponentov na základe dát zo skutočných okruhov a výkonného výpočtového hardvéru na optimalizáciu konštrukčného návrhu. Tieto špičkové metódy sú výrazne efektívnejšie ako testovanie priamo na okruhu, pretože konštruktéri TMG majú možnosť venovať sa optimalizácii všetkých parametrov a úprav podvozka TS040 HYBRID dlhší čas než konkurenti, ktorí sa spoliehajú na tradičné prístupy. Vývoj vozidla TS040 HYBRID sa dokončil spoločne s radom ďalších externých projektov zameraných na motošport a automobilové technológie, realizovaných súbežne v TMG pre tretie strany a spoločnosť Toyota Motor Corporation.
Vozidlo úspešne predstavili 21. januára na okruhu Paul Ricard s Alexom Wurzom a Anthonym Davidsonom za volantom. Ďalšie testovanie je naplánované ešte pred 6-hodinovými pretekmi v britskom Silverstone (20. apríla), ktorými sa začne tohtoročná sezóna šampionátu FIA WEC. Ďalšie podrobnosti o vozidle TS040 HYBRID vrátane technických špecifikácií budú zverejnené bezprostredne pred oficiálnym testovaním na šampionáte WEC v dňoch 28. – 29. marca 2014.
Jošiaki Kinošita, prezident pretekárskeho tímu: „Na novú sezónu s naším novým vozidlom TS040 HYBRID sa už veľmi tešíme. Sezóna 2014 je pre tím TOYOTA Racing dôležitá. Počas uplynulých dvoch rokov sme nazbierali mnoho skúseností a teraz po zavedení nových predpisov začínajú všetky tímy s rovnakými podmienkami. Znamená to pre nás atraktívnu výzvu a sme rozhodnutí sa s ňou úspešne popasovať. Tieto nové predpisy potvrdzujú, že svetový šampionát vytrvalostných súťaží FIA je skúšobným poľom pre pokrokové technológie cestných vozidiel, čo dokonale ladí s naším prístupom. Súťažíme preto, aby sme vyskúšali najmodernejšie hybridné technológie v tých najextrémnejších podmienkach motošportu a aplikovali skúsenosti v technológiách budúcich cestných vozidiel. V tomto roku budeme čerpať z výhod hybridnej sústavy s pohonom všetkých kolies, využívajúcej na ukladanie energie náš osvedčený vysokokapacitný kondenzátor, čo nám prinesie veľmi zásadné posilnenie výkonu pri akcelerácii. Bude úchvatné sledovať, ako si budú počínať rôzne konkurenčné riešenia; osobne sa už nemôžem dočkať, až to začne.“
John Litjens, vedúci projektu šasi: „TS040 HYBRID je výsledkom viac než ročného vývoja v TMG. Prvé konštrukčné štúdie sme začali už v novembri 2012 a postupne sme pri tomto vozidle zvyšovali naše úsilie. Vozidlu TS040 HYBRID sme sa plne začali venovať krátko po pretekoch Le Mans v minulom roku. Máme šťastie, že TMG disponuje tak pokrokovým hardvérom pre výpočty a simulácie, čo nám umožnilo vyvinúť vozidlo vo virtuálnom svete. Vďaka tomu môžu konštruktéri venovať viac času čistému vývoju ešte pred vlastným postavením vozidla, čo je zásadné najmä v situácii, keď sa mali významne upravovať predpisy pre rok 2014. Vozidlo TS040 HYBRID je oproti svojmu predchodcovi značne zdokonalené, avšak aj pôvodné vozidlo disponovalo veľmi dobrou aerodynamikou a mechanickým riešením. Do nášho nového vozidla vkladáme veľké nádeje a na začiatok sezóny sa už tešíme.“
(Petra Tomová)
Zanechajte nám Váš dotaz