Koloratúrna sopranistka Ľubica Vargicová: Violetta je moja osudová rola

2.2.2022 – Sopranistka Ľubica Vargicová spieva postavu Violetty Valéry z Verdiho opery La traviata už neuveriteľných 30 rokov. Stálica Opery Slovenského národného divadla svoju osudovú rolu najbližšie zaspieva už v sobotu 5. februára. 

Na príležitosť zaspievať si postavu Violetty z La traviaty niektoré sopranistky čakajú aj roky. Ľubica Vargicová mala šťastie, ponuku spievať Violettu dostala ako čerstvá absolventka vysokej školy.

Bolo to začiatkom deväťdesiatych rokov v inscenácii režiséra Mariána Chudovského, ktorá potom v repertoári Opery SND ostala ďalších dvadsaťsedem rokov.

“Keď sa na to pozerám s odstupom času, myslím si, že keby som ponuku vtedy neprijala, asi by som hneď nedostala miesto sólistky SND. Postavili ma pred náročnú úlohu a bolo na mne ako sa s touto výzvou vysporiadam,” spomína na svoje začiatky s Violettou Ľubica Vargicová.

“Violetta totiž nie je výsostne koloratúrna úloha. Ešte počas štúdia som v SND hosťovala v postavách Kráľovnej noci či Olympie, ktoré veľmi vyhovovali môjmu vysokému koloratúrnemu sopránu. No toto bolo zrazu niečo úplne iné. Veľká dráma, obsiahly spevácky part plný kontrastných vokálnych prejavov, detailná práca s výrazovými prostriedkami a silný emocionálny vklad. S tým som sa musela popasovať, no vďaka podpore mojej hlasovej pedagogičky a výborných hudobných partnerov som sa do Verdiho La traviaty zamilovala. Violettin príbeh prežívam na javisku zakaždým nanovo, naplno a najvernejšie ako viem s posledným tónom aj zomieram,” hovorí obľúbená sopranistka.

Chudovského La traviata mala v SND derniéru v roku 2019. Slávna Verdiho opera však patrí medzi divácky najobľúbenejšie tituly a na javisko Opery SND sa vrátila v októbri 2021. Režíroval ju taliansky režisér Roberto Catalano.

Ľubica Vargicová aj v jeho inscenácii hviezdi v role Violetty. Vraví, že i napriek tomu, že postavu dobre pozná, musí na nej neustále pracovať.

“Aj keď ma zobudíte o polnoci, dokážem odrecitovať všetky texty, viem, na ktorej strane sú jednotlivé scény alebo zložitejšie pasáže. Napriek tomu si ju stále musím oprašovať a precvičovať, aby som sa vyhla iba rutinnému opakovaniu bez všímania si drobností a nuáns. Vždy veľmi poctivo študujem klavírny výťah a oceňujem aktuálne pripomienky dirigenta i kolegov. Nikdy nemám pocit, že nie je čo naprávať a vylepšovať,” objasňuje náročnú prípravu na každé jedno predstavenie sólistka.

Giuseppe Verdi túžil skomponovať operné dielo so skutočnými ľuďmi, nie s opernými figúrkami. Jeho Violetta preto v príbehu prechádza veľkým dramatickým vývojom, čo si vyžaduje aj herecké umenie. No ani po hudobnej stránke to skladateľ predstaviteľkám Violetty neuľahčil.

“Violetta je špecifická a zložitá v tom, že vyžaduje od interpretky všetko – jej part strieda vysoké i nízke hlasové polohy, dlhé kantilény aj rýchle koloratúrne vokalízy a úžasné je, keď všetky frázy znejú prirodzene v celom rozsahu, čo môže pre mladučké hlasy predstavovať problém. Netreba však zabúdať, že hrdinka je naozaj mladá žena, ale vôbec nie naivná a navyše veľmi temperamentná. Jej pocity musia byť prostredníctvom hudby a spevu nielen krásne vyrozprávané, ale aj veľmi uveriteľné. V tom podľa mňa spočíva sila umenia i nášho snaženia a do tohto rozmeru, popri samozrejmej a dôslednej technickej príprave, spevák vo svojich postavách osobnostne dozrieva celý život.”dodáva.

V sobotu 5. februára sa po boku Ľubice Vargicovej v Opere SND v roli Alfreda predstaví tenorista Tomáš Juhás. Jeho otca Giorgia stvárni Daniel Čapkovič. Dirigovať bude Ondrej Olos. Lístky sa dajú zakúpiť tu. 

Informačný servis

Zanechajte nám Váš dotaz

Vaša emailová adresa nebude publikovaná


*