Predstavujeme 6 úspešných príbehov mladých šikovných Slovákov

Bratislava, Admin – Toto je iba 6 úspešných príbehov mladých šikovných Slovákov, ktorým nechýba odvaha a guráž presadiť sa. Na Slovensku je ich však oveľa viac. V rámci aktuálneho rámcového programu EÚ Horizont 2020 sa im dostáva viac pozornosti a príležitostí ako predtým. Vhodný čas na nové IT a webové start-upy je práve dnes.

Piano Media_Jan Cifra

1. Piano media: úspešní pionieri vo svete spoplatnenia internetového obsahu
Spoločnosť Piano Media vznikla na Slovensku v roku 2011 ako start-up ponúkajúci svojim zákazníkom know-how na spoplatnenie internetového obsahu. Dnes sú pioniermi v tejto oblasti a zaznamenávajú prvé medzinárodné úspechy. Nebáli sa. Vďaka ich know-how vygenerovali nové zdroje príjmov u tradičných vydavateľstiev, ktoré žili výhradne z reklám. A výsledok? Prerástli zo Slovenska do západnej Európy, pôsobia na troch kontinentoch a vytvorili nové sídlo v Rakúsku.
Ich najväčšou konkurenčnou výhodou je komplexné pokrytie všetkých oblastí v rámci plateného obsahu – od samotného paywallu cez spracovania platieb a analytiku až po rozhranie pre helpdesk. Vydavateľ, ktorý si chce takéto komplexné riešenie vytvoriť sám, musí do toho investovať množstvo času a státisíce až milióny eur. Oni však celé riešenie dokážu dodať za pár mesiacov za rádovo nižšie náklady pre vydavateľa.

2. Ako naštartovať svoj start-up za 10 dní?
Robil webové stránky ako napríklad referáty.sk a postupne sa dostal ku knihám. Vytvoril Martinus.sk. Prešlo kopec rokov, ktoré si doslova odmakal. Teraz je tu ten okamih, keď sedí vo Foxforde, síce vidí ešte kopec nedostatkov, ale podľa neho je to dobrý pocit. Je to to, čo ho naozaj baví a napĺňa – niečo tvoriť.
Nebolo to vždy jednoduché. Michal Meško začal relatívne skoro. Začal podnikať už vo veku 15-16 rokov a potom pokračoval aj na vysokej škole. V Martinuse začínal ako programátor, bolo to financované z kamenného kníhkupectva. Neskôr, keď sa stal spoločníkom, zažil situácie, kedy neskutočne dlho dokázali riešiť, či sa rozhodnú pre to-či-to, a ušetria 200 korún. Vtedy investovali množstvo času, aby ušetrili, kde sa dá. Dnes už vnímajú situácie, kedy radšej obetujú 100 eur a bude to urobené rýchlejšie a ten čas, ktorý im to ušetrí sa vráti. Čas je pre Michala Meška vzácny.
Na základe jeho skúsenosti vytvoril rebríček top 10 krokov, ktorými by si mal prejsť každý start-up a radí na čo si dať pozor. Avšak pripravte sa na to, že je to dlhodobá práca a úspechy často prídu až po veľa rokoch driny a omylov.

SAShE_SasaSmidakova_foto

3. Tajomstvo úspešného handmade portálu sashe.sk je v systematickej práci s online nástrojmi
S odstupom času sa na svoje podnikanie a podnikateľské začiatky pozerá aj Alexandra Šmidáková alias SAShE. Spolu s partnerom a spoluzakladateľom Jurajom Miklášom hodnotia ako prežiť v online svete a radia sa ako ho využiť vo svoj prospech.

Zo začiatku sa od iných odlišovali najmä dizajnom webovej stránky, ktorý bol podľa ich slov veľmi „bláznivý“. Teraz sa už však v záujme použiteľnosti snažia krotiť. Momentálne sú vo fáze, kedy už odlišovanie sa nie je na dennom programe. Podľa nich by mal masovo navštevovaný, a tak široko funkciami nabitý web (350-tisíc unikátnych návštev mesačne), preberať a riešiť to, čo funguje, a na čo sú návštevníci z iných stránok zvyknutí. Samozrejme ich priorita je kvalitný a originálny produkt, ktorý ponúkajú.

Na sashe.sk dnes predáva svoje handmade vecičky viac ako 8.000 šikovných tvorcov a 7.000 z nich svoju tvorbu i úspešne predáva. O stránku sashe.sk sa na plný úväzok stará približne 5 a pol človeka, z toho jeden sa venuje len sociálnym médiám.

CulCharge

4. Ako slovenskí priekopníci v crowdfundingu dokázali získať peniaze na svoj start-up culcharge?
Momentálne sú traja, svoju ideu však rozbiehali len dvaja. S konceptom CulCharge začali vo februári 2013. Dovtedy riešili množstvo projektov, ktoré neboli tak úspešné. Zopárkrát sa popálili, ale aj poučili. Vyšlo im to vďaka zdravému prístupu, nasadeniu a crowdfundingovej webovej stránke, prostredníctvom ktorej vyzbierali na svoj start-up takmer 95-tisíc dolárov.
Na Slovensku to pred nimi nikto s crowdfundingom neskúsil, o to väčšia výzva to pre nich bola. V konečnom dôsledku sa ukázalo, že to bol výborný krok. Za 40 dní zarobili viac ako čakali, 94.311 dolárov (cca 70.000 eur), podporilo ich viac ako 3 000 ľudí zo 71 krajín sveta.
Iní na to idú klasicky a prichádzajú s nápadom. Chlapci z CulCharge sa odlíšili od väčšiny. Pozreli na trh a hľadali, čo by mohlo fungovať, o čo by mohol byť reálny záujem. Našli si segment a urobili si takzvaný „lievik“, z ktorého im vyšlo, čo by malo bežať a o aký produkt by mali mať ľudia záujem.
Ich jednoduché zariadenie CulCharge, najmenší nabíjací a dátový kábel pre smartfóny, si získal značnú priazeň a „klaplo“ to. Dnes ponúkajú 4 verzie – USB micro, USB mini, USB pre iPhone 4 a iPhone5.

Goldee_Tomas_Baran_CEO&Founder

5. Goldee zažiaril medzi ostatnými start-upmi vďaka skvelým ľuďom v tíme
Predstaviteľ košického start-upu Goldee (finalista StartUpAwards.SK 2012) Tomáš Baran, ktorý koncom roka 2013 úspešne spustil revolúciu v osvetlení, usilovne pracuje na tom, aby rozbehol na Slovensku výrobu svojich inteligentných vypínačov na svetlo. S odstupom času sa pozerá na svoje podnikateľské začiatky a hovorí o faktoroch úspechu a plánoch, ktoré ich v tíme čakajú.
Na začiatku bol Tomáš Baran sám. Teraz je v tíme desať fantastických ľudí, ktorí spolupracujú s niekoľkými externistami. Ich tím sa neustále rozrastá a stále hľadajú skvelých nových ľudí.
Ich aktuálny zoznam úloh nie je vôbec krátky. Pracujú na integrácii ďalších smart LED žiaroviek do ich aplikácie (LIFX), začali s vývojom Android aplikácie a pripravujú Lighting Library – knižnicu dynamických scén. Popri tom všetkom stále pracujú na ich ovládači, ktorý by chceli čím najskôr posunúť do výroby. Zaujímavosťou je, že ich ovládač na svetlo nebude Made in China, ale Goldee Light Controller bude s najväčšou pravdepodobnosťou Made in Heart of Europe, Slovakia.

inhiro-team1_700px6. Pohonnou hmotou inhiro sú sociálne médiá
Predstavitelia start-upu InHiro (víťaz StartUpAwards.SK 2013) úspešne spustili revolúciu v nábore talentov a vo veľkom pracujú na tom, aby zo Slovenska vzišiel unikátny HR nástroj. S odstupom času sa pozerajú na svoje podnikateľské začiatky a hodnotia ich vývoj.
Nástroj InHiro vznikol ako vnútorná potreba WebSupportu na lepšiu organizáciu ich náborového procesu. Ako náhle sa InHiro osvedčilo, povedali si, že takýto nástroj možno uvítajú aj iné spoločnosti a sprístupnili ho aj pre verejnosť.
V marci 2014 malo o InHiro záujem cca 1.000 firiem, dnes hovoria o približne 1.600 spoločnostiach. InHiro je online nástroj a je prirodzené, že medzi prvých používateľov patria najmä inovatívne firmy, ktoré rady podobné nástroje skúšajú. Sú to firmy z oblasti IT, reklamy, ale aj personálne agentúry. Okrem vyššie spomenutých im pribudli klienti z USA a svoju pozornosť by chceli v najbližšej dobe sústrediť na DACH región, čiže nemecky hovoriaci trh. Zápasia s rovnakými problémami – veľká nezamestnanosť, ale súčasne tiež nedostatok špecialistov. Momentálne majú otvorených približne 200 pracovných ponúk.

Možnosti a príležitosti pre malé a stredné firmy na Slovensku

Európska únia v rámci doterajších aktivít a aktuálneho rámcového programu Horizont 2020 vytvára via-ceré ústretové prístupy voči malým a stredných podnikateľom (MSP) na podporu ich podnikania v oblasti ICT a webových riešení:

• Startup Europe: http://ec.europa.eu/digital-agenda/en/entrepreneurship-innovation/startup-europe-0
• Digitálna agenda: http://ec.europa.eu/digital-agenda/
• Neelie Kroes, podpredsedkyňa Európskej komisie zodpovedná za digitálnu agendu Európy: http://ec.europa.eu/commission_2010-2014/kroes/en
• Európskou úniou podporované programy na podporu MSP v rámci programu Horizont 2020: http://ec.europa.eu/easme/sme_en.htm

(Zdroj: PR agentúra Media In, Pripravil Eugen Michal Nagy)

Zanechajte nám Váš dotaz

Vaša emailová adresa nebude publikovaná


*