S Romanom Baľákom o tom, aké obrazy sú a budú „in“

Bratislava, Admin – Maliarske umenie je jedným z najstarších spôsobov sebavyjadrovania človeka. V súčasnosti plnia moderné obrazy významnú úlohu ako doplnky mnohých interiérov a zdá sa, že ich popularita nebude klesať ani v najbližších rokoch. Aj o nových trendoch a budúcnosti umeleckého priemyslu sme sa rozprávali s Romanom Baľákom, majiteľom eshopu www.perfektneobrazy.sk .

V rámci vašej podnikateľskej činnosti ste sa rozhodli rozbehnúť eshop s dekoráciami na stenu. Prečo ste sa rozhodli ísť práve touto cestou?

Už počas vysokej školy sme sa potýkali s myšlienkou o vlastnom podnikaní. Zaujala nás možnosť podnikania cez internet, formou e-shopu. Takže sme spustili náš prvý menší e-shop s bižutériou a módnymi doplnkami, ktorý vlastne fungoval aj ako náš zdroj informácií, skúseností a praxe. Neskôr sme všetky získané znalosti aplikovali práve v internetovom obchode s bytovými dekoráciami na stenu, ktorý funguje dodnes a jeho pôsobnosť postupne rozširujeme aj do okolitých štátov.

Prečo práve dekorácie a prečo práve obrazy?

V istom momente sa nám naskytla možnosť predávať bytové dekorácie a obrazy, ktoré mali, samozrejme, vyššiu ziskovosť ako bižutéria a módne doplnky. Bola na nich veľmi dobrá marža a aj samotný sortiment bol celkom zaujímavý. Na začiatku išlo hlavne o ten zisk, ale postupom času sme si k tomuto sortimentu vybudovali vzťah a práca s týmto tovarom nás už dnes veľmi baví. Mňa osobne napĺňa myšlienka, že si ľudia ozdobujú domy, byty alebo podniky našimi obrazmi a keď prídem do nejakej reštaurácie, kde visí náš obraz, je to fakt príjemný pocit.

Pozorujete istú sezónnosť čo sa týka predaja obrazov? Napríklad zvýšený dopyt po obrazoch s kvetmi na jar, zvýšený predaj/nákup na Vianoce a pod.

Čo sa týka sezónnosti, tak vrcholom sú Vianoce. Obrazy sú skvelým darčekom, ktorý dokáže veľmi zaujať. Preto sú také populárne nielen v dekorovaní interiérov, ale aj ako darčekové predmety. Medziročne je to v podstate na rovnakej vlne, ktorá však rapídne vystúpi nahor niekedy začiatkom novembra a trvá v podstate až do konca decembra. Vtedy máme najväčší ruch a vo firme je naozaj veselo.

Myslíte si, že predaj nástenných obrazov má dlhodobú perspektívu byť úspešným biznisom? A ak áno, čím je tento úspech podmienený?

Som presvedčený o tom, že áno. Obrazy boli a aj budú jednou z kľúčových dekorácií do interiéru. Už odpradávna si ľudia zdobili steny obrazmi od pouličných umelcov, vlastnou tvorbou, tí majetnejší zase obrazmi slávnych maliarov. Je to dekorácia, ktorá nikdy neomrzí a nič nevyplní prázdne steny tak, ako pekný obraz.

Úspech je podmienený rôznorodosťou. Ako sa hovorí: „100 ľudí, 100 chutí“ a to isté platí aj pri obrazoch. Poniektorí preferujú tlačené obrazy kvôli nižšej cene a poniektorí zase ručnú prácu našej maliarky a nevadí im ani vyššia cena. Osobitným prvkom sú obrazy kombinované s hodinami, ktoré v sebe ukrývajú aj určitú praktickosť. Všetky tieto druhy obrazov sú taktiež roztriedené do kategórií ako abstrakcie, kvety, krajiny a iné. Výber je naozaj obrovský a rôznorodý.

Kam bude smerovať trend nástenných dekorácií? Budú v horizonte 5-10 rokov „in“ tlačené, maľované, foto-obrazy alebo príde niečo nové?

Myslím, že v blízkej dobe budú trendy hlavne moderné ručne maľované obrazy. Vyplýva to určite aj z ekonomickej situácie, kedy si ľudia začínajú zakladať skôr na kvalite a chceli by mať doma niečo špecifické a originálne. Každý ručne maľovaný obraz je unikát. Aj rovnaké motívy sa vždy líšia nejakými detailmi, ktoré daný motív robia výnimočným. Ja osobne v ručne maľovaných obrazoch preferujem moderný abstraktný štýl a naopak pri tlačených obrazoch zase industriálne motívy. Ak by prišiel aj nejaký nový trend v tejto oblasti, tak budeme určite radi a necháme sa prekvapiť.

Sú vo sfére nástenných dekorácií (obrazov) možné nejaké inovácie? Je ešte možné prísť s nejakou novinkou?

Určite áno. Obraz bude vždy obraz, to sa veľmi inovovať nedá, ale jeho určité časti ako sú plátno, farby, poprípade forma tlače môžu prejsť nejakou modernizáciou. Napr. u nás sme na začiatku ponúkali iba pigmentovú tlač a neskôr sme ju rozšírili aj na ekosolventnú. Takto si zákazníci môžu vybrať z viacerých foriem tlače, ktoré sa od seba odlišujú určitým vlastnosťami.

Čo pri svojom biznise považujete za najpríjemnejšiu stránku celej „veci“ a čo naopak, za najnepríjemnejšiu?

Spätná väzba od zákazníkov patrí medzi najpríjemnejšie stránky. Sme veľmi radi, keď nám vyjadria svoje pocity, či už negatívne alebo pozitívne. Pomáha nám to zlepšovať zákaznícky servis. Prevládajú pozitívne reakcie a často nám posielajú aj fotografie interiérov, kde sú zavesené práve naše obrazy. V prípade negatívnych reakcií sa ich snažíme riešiť vždy ku spokojnosti daného zákazníka. Chvalabohu tých nespokojných reakcií nie je veľa. Snažíme sa ich eliminovať kvalitou nášho zákazníckeho servisu.

Za nepríjemnú časť, ktorej sa však nevyhnem, považujem „papierovačky“ a byrokraciu. To vám povie asi každý podnikateľ. Žiaľ, na Slovensku nemajú začínajúci podnikatelia na ružiach ustlané a vydrží iba málokto. Po určitom čase sa však ten úspech väčšinou dostaví. Každopádne je za tým veľa tvrdej práce, prebdených nocí a nervov. Netreba však poľavovať a treba si ísť za svojím cieľom. Nikomu nič z neba len tak samo od seba nespadne.

Aká bola najbizarnejšia objednávka, ktorú ste riešili?

Istá pani nám napísala, že jej máme poslať obraz, ktorý sa jej páči a že to nechá na nás. Zrejme si asi myslela, že máme vo firme vešteckú guľu (smiech).

Predpokladám, že ako úspešný podnikateľ chcete, aby sa vaša firma naďalej rozvíjala a rástla. 

Samozrejme, máme záujem, aby firma rástla a napredovala. Radi by sme rozšírili pôsobnosť aj na ďalšie okolité trhy. V každej krajine raz podnikateľ narazí na strop a je potrebné vymyslieť spôsob ako firmu posunúť ďalej. Expandovanie je ideálna príležitosť na rast. Netreba, samozrejme, zabúdať ani na zákaznícky servis, ktorý je základom úspešného e-shopu. Rozširovať pôsobnosť, a pritom zabúdať na kvalitu zákazníckeho servisu je veľká chyba, ktorá v konečnom dôsledku môže priniesť aj pád.

(Zdroj fotografií: Roman Baľák, Perfektneobrazy.sk; Pripravila: Valéria Nagyová)

Zanechajte nám Váš dotaz

Vaša emailová adresa nebude publikovaná


*