Férovosť v ekonomickom segmente

Bratislava, Admin – Poplatky za rušenie viazanosti, sankcie za predčasné splatenie úveru, či fixácie na určitý čas. Nejasné podmienky bánk a poskytovateľov bankových služieb sú už dávno out. Finančný experti zo spoločnosti Finvia Group priniesli na konferencii „Fóra ekonomickej slobody“ nové trendy v bankovníctve so sviežimi myšlienkami, ktoré si kladú za cieľ zatraktívniť a sprehľadniť poskytovanie finančných služieb pre koncového klienta. Príklad toho, že férovejšie služby nie sú len utópia boli odprezentované aj generálnym riaditeľom O2 Petrom Gažíkom, ktorý vo svojom príspevku predstavil O2 ako príklad spoločnosti, ktorá zmenila telekomunikačný trh na Slovensku.

Slovenský spotrebiteľ je konzervatívny, málokedy uvažuje nad zmenou banky, operátora alebo dodávateľa služieb. O to viac túto skutočnosť využívajú banky, ktoré si svojimi podmienkami viažu zákazníkov a pod hrozbou sankcií, či nadmerných poplatkov ho vedú k vernosti. Týka sa to úverov, hypoték, refinancovania či prenosu účtu. Podobnou cestou viditeľných, či menej viditeľných prekážok ku konečnej slobode zákazníka v jeho rozhodovaní si prešiel v minulosti aj telekomunikačný trh. Príkladom toho, že transparentnejší, jednoduchší a prozákazníckejší prístup sa vypláca aj strane, ktorá ho poskytuje je mobilný operátor O2.

„Takto pred siedmimi rokmi sme stáli pred otázkou, či sa vydať cestou klasických paušálov a predplatených kariet, ktorú razila naša konkurencia, alebo prekopať ponuku našich služieb tak, že sa ňou pokúsime zmeniť zaužívané pravidlá na trhu. Vybrali sme si tú ťažšiu možnosť a predstavili program O2 Fér, ktorý z vtedajšieho pohľadu predstavoval mimoriadne odvážny projekt. Zákazníkom sme totiž zrušili viazanosť, s O2 Fér platili len za to, čo skutočne spotrebovali a náš cenník sme zredukovali na jednu stranu formátu A4. Dnes po siedmich rokoch môžeme konštatovať, že O2 Fér naštartoval novú éru v mobilnom biznise, ktorá nám prináša svoje ovocie v podobe kontinuálneho nárastu tržieb a počtu zákazníkov. Zároveň pravidelne vyhrávame ankety o najobľúbenejšieho operátora, čo potvrdzujú aj nezávislé prieskumy podľa ktorých máme aj najvernejšiu zákaznícku bázu,“ povedal Peter Gažík, generálny riaditeľ O2 Slovakia.

Viazanosť zákazníka ku značke, produktu a inštitúcii dáva väčší priestor pre manipuláciu a jednostranné nastavovanie obchodných podmienok. „Pokiaľ by sa viazanosť v bankovom sektore znížila, vznikol by priestor pre prehľadnejšiu ponuku produktov pre klientov, jednoduchší proces zmeny banky, rýchlejšie reakcie bánk na trhové zmeny a prípadné zlacnenie služieb pre klientov,“ myslí si Maroš Ovčarik z Finančného kompasu. Vo viacerých krajinách ako Slovinsko alebo Fínsko je obľúbenejšia variabilná sadzba, ktorá je zároveň nižšia ako fix.

Pre konkrétny príklad možno uviesť situáciu na českom trhu, kde má klient konkrétnej banky možnosť kedykoľvek predčasne hypotéku vyplatiť s poplatkom len 0,20 % (náklady banky na zaistenie sadzby počas fixácie). „Zákazník by mal mať možnosť jednoduchej orientácie v mori finančných produktov, bez potreby hľadania produktových „ale“, ktoré často predstavujú skryté poplatky alebo povinnosť využívania doplnkových služieb,“ hovorí Ladislav Bohuniczky zo spoločnosti Finvia Group.
„Pokiaľ by existovali na finančnom trhu produkty so zrozumiteľnými parametrami a transparentne komunikovanou cenou, dôvera klientov voči finančným inštitúciám by sa posilnila,“ uzatvára Ladislav Bohuniczky.

(Zdroj: PR Clinic –  Ľubomír Šimkovič, Pripravil: Eugen Michal Nagy)

Zanechajte nám Váš dotaz

Vaša emailová adresa nebude publikovaná


*