Biblický príbeh V mene Krista v kinách od 24. marca

Bratislava, Admin – Film V mene Krista je epický biblický príbeh o zmŕtvychvstaní Ježiša Krista, prerozprávaný z pohľadu neveriaceho. Rímsky vojenský tribún Clavius (Joseph Fiennes) a jeho pomocník Lucius (Tom Felton) sú poverení vyriešiť záhadu okolo toho, čo sa stalo Ježišovi (vo filme označovaný hebrejským menom Yeshua, slovensky Ješua) počas týždňov nasledujúcich po Jeho ukrižovaní, aby sa vyvrátili zvesti o vzkriesenom Mesiášovi a zabránilo sa povstaniu v Jeruzaleme.

Risen

Columbia Pictures a LD Entertainment v spolupráci s AFFIRM Films a Liddell Entertainment uvádzajú film Risen.
V hlavných úlohách: Joseph Fiennes, Tom Felton, Peter Firth a Cliff Curtis
Réžia: Kevin Reynolds
Scenár: Kevin Reynolds a Paul Aiello
Príbeh: Paul Aiello
Kamera: Lorenzo Senatore

O produkcii

Biblický pohľad na ukrižovanie a zmŕtvychvstanie Ježisa Krista bol na veľkom plátne zobrazený už mnohokrát, takže keď LD Entertainment oslovilo Kevina Reynoldsa, aby nakrútil film o udalostiach, ktoré pred 2 000 rokmi zmenili svet, scenárista a režisér bol odhodlaný priniesť nový prístup k príbehu. Na rozdiel od predchádzajúcich verzií, vrátane nemého filmu Cecila B. DeMillea z roku 1927, The King of Kings, blockbustera z roku 1965, The Greatest Story Ever Told a filmu Mela Gibsona z roku 2004, The Passion of the Christ, si Reynolds predstavoval príbeh vyrozprávaný zo skeptického pohľadu neveriaceho.
„Chceli sme urobiť niečo celkom iné, než čo tu už bolo, takže sme prišli s nápadom, že príbeh filmu V mene Krista bude vyrozprávaný ako detektívny príbeh,“ hovorí.
Reynoldsovi, ktorý predtým nakrútil akčný hit Robin Hood: Prince of Thieves a produkoval na cenu Emmy®-nominovanú minisériu Hatfields & McCoys, nie sú ikonické ságy cudzie. „Chceli sme, aby film pôsobil veľkolepo a epicky, ale z pohľadu jednej postavy,“ vysvetľuje.
Tento koncept zapasoval producentovi a zakladateľovi LD Entertainment, Mickeymu Liddellovi, ktorý prechádzal viaceré scenáre a režisérov od spustenia projektu pred ôsmimi rokmi. „Páčil sa mi Kevinov nápad, že naše publikum bude schopné zažiť niečo staroveké a posvätné akoby to bolo celkom nové,“ hovorí Liddell. „Kevinov prístup vám dáva možnosť vcítiť sa do kože Claviusa, skeptického rímskeho vojaka, ktorý je veľmi zmätený zo všetkých tých bláznivých vecí, ktoré sa dejú v Judei. Nehľadá Kristovo telo, aby podporil svoju politickú alebo náboženskú agendu; len vykonáva rozkazy.“

Film V mene Krista

Skeptický detektív

V centre filmu je Joseph Fiennes ako Clavius. Tento všestranný britský herec, ktorého resumé sa pohybuje v rozmedzí Oscarom ocenenej snímky Shakespeare in Love a populárnej minisérie “Hercules”, ihneď ocenil Reynoldsov prístup k prerozprávaniu Nového zákona. „Keď som čítal scenár, udivoval ma fakt, že som práve spracoval biblický príbeh, ktorý vyznieval ako pozoruhodný detektívny príbeh,“ hovorí Fiennes. „Scenár ma nútil obracať stránky bez toho, aby som vlastne vedel, ako to skončí, pretože keď sa na to pozeráte týmto novým sviežim pohľadom, Ježišovo zmŕtvychvstanie skutočne je matkou všetkých detektívnych príbehov.“
Vidina zobrazenia Claviusovej dramatickej premeny v priebehu troch významných dní bola pre Fiennesa neodolateľná. „Keď sme sa na začiatku filmu po prvýkrát zoznámili s Claviusom, je to prísny, ambiciózny vojak, ktorý strávil 25 rokov v službe rímskej armády, takže je v istom zmysle veľmi zarytý,“ poznamenáva herec. „Potom, po sérií dobrodružstiev, sa Clavius ocitá na rázcestí, kde si uvedomuje, že za tým všetkým, čo pozná, môže existovať život, niečo mimo jeho predošlého chápania. Keď údajného Mesiáša zbaví trápenia, stretáva sa Clavius na konci filmu s Ježišom opäť, keď vstane z mŕtvych, a to predstavuje veľký zlom.“
Režisér Reynolds vnímal Fiennesa ako perfektnú voľbu na zobrazenie Claviusa. „Joseph má fyzický vzhľad, ale aj istý druh zraniteľnosti, ktoré táto postava vyžaduje,“ hovorí Reynolds. „Prechádza od extrémne efektívneho rímskeho tribúna k mužovi, ktorý spochybňuje vlastnú vieru a duchovno. Joseph má ten druh rozsahu, ktorý dokáže ukázať všetky tieto veci.“
Fiennes strávil nejaký čas s policajným detektívom, aby sa naučil techniky vyšetrovania. „Moja cesta ku Claviusovi viedla cez sedenia s detektívom, kde sme sa rozprávali o tom, aké to je, vypočúvať podozrivého,“ spomína si Fiennes. „Hoci ide o biblický príbeh, chcel som byť pragmatický ohľadom toho, čo Clavius musí urobiť, pretože naozaj toto dielo vnímam ako noir detektívku.“

Nájdenie Ježiša

Centrálna záhada vo filme V mene Krista sa samozrejme točí okolo zázračných príchodov a odchodov Ježiša. Hrá ho Cliff Curtis, ktorý s Reynoldsom už spolupracoval v roku 1994 na filme Easter Island, Rapa Nui. „Keď producent Patrick Aiello navrhol Cliffa, okamžite som sa zapálil pre túto myšlienku, pretože viem, aký intenzívný a všestranný dokáže byť,“ hovorí režisér. „Cliffov spôsob hrania pochádza z hereckej školy Roberta De Nira, takže súčasťou jeho úlohy vo filme V mene Krista bolo, že s nikým nehovoril. Tým, že bol na scéne ticho, v Curtisovom vnútri sa vybudovalo niečo, na čo postavy apoštolov skutočne reagovali a myslím, že sa to na plátne ukazuje.“
Curtisov prístup perfektne zapasoval s postavou, ako bola napísaná. „Jednou z výziev pri Ježišovi bolo, že táto postava nemala napísaných veľa dialógov,“ hovorí Reynolds. „Preto sme potrebovali niekoho, kto by dokázal zosobniť Ježišovu prítomnosť bez toho, aby to mohol urobiť verbálne.“
Curtis, ktorý pochádza z Maorov, pôvodných obyvateľov Nového Zélandu, považoval túto úlohu za životnú výzvu. „Či už veríte, že bol Božím synom alebo nie, Ježiš bol neobyčajná ľudská bytosť,“ hovorí. „Zmenil spôsob, akým ľudstvo vníma svet ako taký, takže bolo pre mňa neskutočnou cťou ho zobraziť. K tejto úlohe som mohol pristupovať len s vďačnosťou a pokorou.“
Aby zaistili, že ich spoločné scény budú sršať napätím, Curtis a Fiennes sa vyhýbali očnému kontaktu počas štvormesačného nakrúcania len s výnimkou, keď boli zapnuté kamery. „Netrávili sme spolu žiaden čas a myslím, že to poslúžilo tomu, že naše stretnutia na plátne boli viac napäté a hmatateľné,“ spomína Fiennes. „Často sme boli v jednej miestnosti, no nikdy sme sa k sebe nepriblížili a to to nejak urobilo zaujímavejším, keď sme sa konečne ocitli v plnom kontakte na scéne, verbálne i emocionálne.“

Od ctižiadostivého čarodejníka k ambicióznemu rímskemu hodnostárovi

Úloha Claviusovho pobočníka, Luciusa, bola významným odklonom pre herca Toma Feltona, ktorého návštevníci kín na celom svete poznajú ako platinovo-blonďavého spolužiaka Harryho Pottera, Draca Malfoya.
Reynolds vyskúšal na úlohu Luciusa radu mladých hercov, no hneď na začiatku cítil, že Felton bude tým správnym typom na túto prácu. „Tom bol pre mňa skvelým prekvapením.“ hovorí. „Skúšali sme veľa ľudí pre túto postavu a v tom čase dokonca ešte nemala ani meno – volali sme ju ‘pomocník’. Keď sa na palubu pridal Tom, urobil z tej postavy oveľa viac, než pre ňu bolo napísané. Má v sebe také ‘to’ niečo prchavé, čo majú skutočné hviezdy, vďaka čomu Lucius naozaj vyniká.“
Feltona okamžite zaujal nový prístup scenáru k známemu príbehu. „Poníma tento biblický príbeh, ktorý som sa ako malý učil v nedeľnej škole, agnostickými očami rímskeho vojaka,“ hovorí. „Bolo zaujímavé pozerať sa na to z tejto perspektívy, predstaviť si, aké to mohlo reálne byť v Judei, keď sa odohrávali tieto významné udalosti.“
Britský herec taktiež reagoval na aspect príbehu jeho postavy – privilegovaného nováčika, ktorý toho musí veľa dokázať. „Vidím Luciusa ako vojenského zelenáča, ktorý práve vystúpil z lode z Ríma,“ vysvetľuje Felton. „Jeho otec je priateľom Pontského Piláta, takže sa mohol pretlačiť na dobrú pozíciu namiesto toho, aby sa do vyšších radov prepracoval tak, ako to musela urobiť väčšina vojakov.“
Čo však Luciusovi chýba na skúsenostiach, to dobieha na ambíciách. Je odhodlaný naučiť sa od svojho šéfa všetko, čo môže, aby sa mohol posunúť vyššie. „Po tom, ako sledoval Claviusa počas výsluchov, sa z prakticky bezradného stavu začína zdokonaľovať vo svojom remesle vojaka a stáva sa detektívom svojim vlastným spôsobom.“
Vzťah medzi mladým dôstojníkom a jeho mentorom na plátne je podľa Feltona istým spôsobom paralelou k dynamike medzi ním a Fiennesom na scéne. „Joe je divoko inteligentný. Má dar reči a skvele rozumie anglickému jazyku, je však zároveň veľmi prístupný. V scénach, kde som nemal veľa dialógov, mi pomohol nájsť momenty, kde sme si mohli vybudovať interakciu.“
Feltonovi pri pochopení postavy pomocníka starovekého rímskeho vojaka pomáhali i okázalé lokácie pri nakrúcaní filmu. „Mnoho scén, kde sme pracovali, boli skutočné staré rímske miesta a antické hrobky,“ hovorí herec. „Obliekanie si tých fantastických kostýmov a nakrúcanie v tých úžasných lokáciách urobilo z natáčania filmu V mene Krista veľmi pohlcujúci zážitok.“

Bratstvo apoštolov

Pri písaní a obsadzovaní postáv apoštolov Reynolds považoval za nevyhnutmé, aby mal každý učeník zreteľnú, prístupnú osobnosť. „Chcel som vytvoriť apoštolov, s ktorými sa dokážete stotožniť ako s ľuďmi, ktorý majú vlastné spôsoby, niektorí z nich dokonca prejavujú skutočný zmysel pre humor,“ hovorí. „Pre mňa bolo dôležité vykresliť apoštolov ako skutočné osoby a nie ako vzdialené ikony.“
V zdramatizovaní putovania apoštolov z Jeruzalema ku Galilejskému jazeru si herci, vrátane Mária Tardóna, ktorý hrá Ondreja, pomáhali telesnosťou rolí. „Dal som si tú parochňu a natreli mi celé telo, ruky a nohy blatom,“ spomína si. „Nakrúcanie v týchto úžasných púštnych a plážových lokáciách dávalo pre postavu zmysel v tom, že vás to skutočne uzemnilo.“
Pre Fiennesa bola spolupráca s hercami, ktorí hrali Ježišových učeníkov, vítaným oddychom od vojenského prostredia jeho postavy. „Apoštoli boli neuveriteľne radostní,“ hovorí. „Ako Clavius som strávil veľa času v kasárňach a pod tlakom Ríma, takže to bola skvelá očista, kedykoľvek som robil scény s apoštolmi. Bol to naozaj fenomenálny zážitok prejsť do tejto úplne odlišnej oblasti, či už ako postava alebo ako herec s týmito chlapcami.“
K apoštolom sa ako súčasť vnútorného kruhu okolo Ježiša pridáva bývalá prostitútka Mária Magdaléna, ktorú hrá María Botto. Španielska herečka si s láskou spomína na združovanie s hereckými kolegami počas neformálnych nedeľných stretnutí, ktoré organizoval herec Cliff Curtis. „Niektorí z nás čítali poéziu, iní spievali,“ hovorí. „Cliff z nás tými stretnutiami urobil skutočnú skupinu. Herci, ktorí hrajú apoštolov, sú všetci veľmi unikátni, každý deň na pľac priniesli množstvo energie a lásky.“
Puto medzi Máriou Magdalénou a Ježišom bolo pre Maríu Botto zreteľné od prvej minúty, čo sa ponorila do scenára V mene Krista, vytvoreného režisérom Kevinom Reynoldsom a jeho spoluautorom Paulom Aiellom. „Keď som čítala scenár, bola som ohromená láskou medzi Máriou Magdalénou a Ježišom a spôsobom, akým bojovali, aby svoju lásku ubránili pred svetom,“ hovorí. „To je aspekt, ktorý sa mi na celom príbehu páči najviac.“

V MENE KRISTA_plagat

Návrat na Maltu

Film V mene Krista sa nakrúcal v Španielsku a na Malte, ostrovnom štáte obdarenom tajuplne krásnymi miestami a starovekými katakombami, ktoré predtým slúžili ako kľúčová lokácia pre Reynoldsov film z roku 2002, The Count of Monte Cristo. Kým úžasné scenérie na Malte ponúkali pozoruhodné pozadie, teplo sa ukázalo ako veľká prekážka, hlavne v auguste, keď filmári nakrúcali scénu ukrižovania počas štyroch extrémne vlhkých dní, pri teplote 32˚C
„Ľudia sa potili,“ spomína Liddell. „Bolo teplo a všade bola špina, neobskakovali nás maskéri alebo niečo podobné.“
Reynolds trval na tom, že akčné scény filmu budú zachytené kamerou, než by sa mal spoliehať na digitálne vizuálne efekty. „Nepoužili sme veľa CGI, pretože sme chceli navodiť pocit, že sa tieto udalosti skutočne odohrali,“ vysvetľuje Liddell. “Cliff Curtis je skutočne hore na kríži, vysiac tam celé dni. A potom išiel do katakomb, ktoré sa skutočne používali v tomto starovekom období. Chceme, aby sa diváci ponorili do tohto historického obdobia a pýtali sa sami seba, ‘Keby som bol ambicióznym rímskym vojakom, nasledoval by som túto maličkú skupinu, keď logicky by to nedávalo veľmi zmysel? Mohol by som sa naozaj tak zmeniť?’ ”
Aby bojové scény pôsobili čo najautentickejšie, Fiennes študoval gladiátorské zápasenie s talianskými top kaskadérmi. „Bol som fascinovaný zistením, ako zložito rímska armáda fungovala,“ hovorí herec. „Ich štýl boja bol ekonomický, brilantne riadený a smrteľný. Bojovali bok po boku, štít vedľa štítu. Bol v tom akýsi chirurgický aspekt, čo bolo veľmi príhodné, pokiaľ išlo o Claviusovu ostrú myseľ.“
Vrcholná sekvencia pri Galilejskom jazere sa nakrúcala primárne v provincii Almería pozdĺž pobrežia Španielska, čo zahŕňalo míle nedotknutých pláží s bielym pieskom a krištáľovo čistou tyrkysovou vodou. „Bolo skvelé nakrúcať na rovnakom mieste, na akom David Lean, Sergio Leone a mnoho ďaľších režisérov vytvárali svoje filmy,“ hovorí Reynolds. „Scenérie sú veľmi presvedčivé a dramatické. V treťom dejstve sme boli skutočne v kontakte s prírodou.“
„Viaceré zo záverečných scén mali súvis so základnými elementami – s oblohou, s vodou“ dodáva Fiennes. „Kevin to nakrútil krásne a zachytil Božskú prítomnosť prírody. Namiesto niečoho fantastického mi scény pripadali pokojne spirituálne.“
Reynolds využil pevnosť z 11. storočia Alcazaba v španielskej Malage, ako časť Pilátovho sídla. Pod dohľadom vedúceho výpravy, Stefana Ortolaniho, štáb dôsledne nanovo vytvoril architektúru vtedajšej doby. „Stefano tou rímskou pevnosťou, ktorú vo filme uvidíme, prekonal sám seba,“ hovorí Reynolds. „Neverím, že keď sa na ňu ktokoľvek pozrie, nepomyslí si, že je reálna.“

Otázka viery

So svojimi veľkolepými výhľadmi, drsnými akčnými scénami, svetskými postavami a detektívnym rámcom má V mene Krista ambíciu zarezonovať u veriacich divákov, rovnako ako u neveriacich. „V mene Krista pre mňa vyniká, pretože je to pomerne konzervatívne stvárnenie evanjelia, ktoré prijíma učenie ako je napísané,“ hovorí Fiennes. „Páči sa mi, že tento film poníma tajomstvo Krista z originálneho pohľadu.“
Aj keď zostáva verný učeniu Nového zákona, film V mene Krista obsahuje i súčasný tón, ktorý zohľadňuje aj citlivosť skeptikov. „Vždy som chcel rozpovedať príbeh ako je tento, pričom to bude vyzerať ako veľký hollywoodsky film,“ hovorí producent Liddell. „Samozrejme, že chceme, aby veriaca komunita mala pocit, že sú reprezentovaní tým správnym spôsobom. Ak však nie ste veriaci, všetka tá akcia a dramatické momenty ponúkajú množstvo ďaľších dôvodov na to, aby vás film bavil.“
Reynolds zámerne vytvoril svoju prezentáciu zmŕtvychvstania tak, aby si diváci mohli vytvoriť vlastné závery týkajúce sa udalostí zobrazených na plátne. „Nechceme nikomu hovoriť, čomu by mal veriť,“ hovorí režisér. „Ľudia tento film môžu využiť ako nástroj na preskúmanie svojho vlastného duchovna alebo si príbeh jednoducho užiť z kinematografického hľadiska.“

Film V mene Krista je mládeži prístupný od 12 rokov z nasledovných dôvodov: biblické násilie vrátane niekoľkých znepokojujúcich scén. Minutáž filmu je 1 hodina a 48 minút.

(Zdroj: Adam Schwarz, Itafilm Public Relations a Juraj Brocko, Itafilm Marketing; Pripravila: Valéria Nagyová)

Zanechajte nám Váš dotaz

Vaša emailová adresa nebude publikovaná


*